راهنمای انتخاب

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

انتخاب پمپ آب خانگی

در مصارف خانگی، زمانی که نیاز به تقویت فشار آب باشد بحث تهیه پمپ آب مطرح می شود و طبیعتاً انتخاب پمپ آب خانگی مناسب از میان انواع متنوعی که وجود دارد همواره کاری سخت و گیج کننده است. در رابطه با این مسئله همواره سوالات مختلفی ذهن خریداران را درگیر می کند. یکی از این سوالات: بین مدل های موجود کدام را باید انتخاب کرد؟ کدام یک بیشترین کارایی و بهترین عملکرد را با توجه به نیازشان دارد؟ یا از کجا می توان مطمئن شد که پمپ آب تهیه شده کشش آبرسانی به همه طبقات و واحدها را دارد؟ و غیره.

به همین منظور، در این مطلب سعی داریم برای یاری شما نکات مهمی که باید پیش از انتخاب به آن ها توجه کنید برایتان جمع آوری کرده ایم.

مشخصات پمپ آب خانگی

در ابتدای راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی باید بدانید که مهم ترین اصل در انتخاب و خرید پمپ آب عملکرد آن است، و این عملکرد به توان، حداکثر دبی (آبدهی) و حداکثر هِد (ارتفاع) پمپ مربوط می شود؛ پس پیش از هرچیز خوب است با یک سری کلمات کلیدی در ارتباط با مشخصات پمپ آشنا شوید.

  • توان (قدرت): به میزان نیرویی که پمپ می تواند تولید کند و به صورت نیروی مکانیکی به سیال انتقال دهد، “توان پمپ” می گویند، که برحسب اسب بخار (HP) یا کیلووات (KW) محاسبه می شود.
  • حداکثر آبدهی (ماکزیمم دبی): ماکزیمم دبی از مشخصات مهمی است که قبل از انتخاب هر نوع پمپی باید به آن توجه فرمایید، حداکثر آبدهی به میزان ظرفیت یک پمپ در انتقال آب می گویند و در ارتفاع صفر (دهانه خروجی)، که پمپ بیشترین آبدهی را دارد “حداکثر دبی” (Max Q) نام دارد که برحسب لیتر بر دقیقه (L/min) و یا مترمکعب بر ساعت (M3/H) محاسبه می گردد.
  • حداکثر ارتفاع پمپ (ماکزیمم هِد): یکی دیگر از مشخصات اصلی در انتخاب پمپ آب خانگی است که مقدار “حداکثر ارتفاع” (Max Head) برابر است با جایی که پمپ قرار دارد (ارتفاع صفر) تا بالاترین نقطه‌ای که پمپ می تواند آب را پمپاژ کند. همچنین به حداکثر ارتفاع، میزان فشار پمپ نیز می گویند و برحسب متر (M) محاسبه می شود.

توجه: دقت فرمایید که ارتفاع با آبدهی رابطه عکس دارد و با افزایش ارتفاع، آبدهی کاهش می یابد؛ درنتیجه در نقطه حداکثر ارتفاع، آبدهی به نزدیکی “صفر” می رسد. پس باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاعش از ارتفاعی که نیاز دارید بیشتر باشد. به طور مثال، اگر شما نیاز دارید که آب تا ارتفاع ۱۸ متری پمپاژ شود، پس باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاع آن ۲۰متر میباشد.

مقالات مرتبط: نحوه هواگیری پمپ آب

  • قطر ورودی لوله :به اندازه قطر لوله ورودی پمپ میگویند و معمولا برحسب اینچ (Inch) محاسبه میشود.
  • قطر خروجی لوله :به اندازه قطر لوله خروجی پمپ میگویند که معمولا برحسب اینچ (Inch) بوده از آنجایی که با میزان آبدهی رابطه مستقیم دارد عامل بسیار مهمی ‌است.
  • مشخصات الکتریکی :مشخصات الکتریکی یک پمپ خود شامل چند ویژگی است، از جمله میزان آمپر مصرفی، ولتاژ، سه فاز و یا تکفاز بودن پمپ و فرکانس!
    که بسته به نوع سیم کشی الکتروموتور میتواند سه فاز / تکفاز باشد، و معمولا پمپهای خانگی (که با برق شهری کار میکنند) همگی تکفاز بوده (۲۲۰ولت) و در مصارف صنعتی سه فاز (۳۸۰ولت) میباشند.
    حال باید بدانید که فرکانس برق ایران ۵۰Hz است و تمامی پمپهایی که در ایران تولید و یا به آن وارد میشوند ۵۰هرتز میباشند. دانستن این نکته برای نسب تابلوبرق و تنظیم آن مهم است. (در کشورهایی مثل کشورهای اتحادیه اروپا برق ۶۰ هرتز میباشد)

توجه: کلیه مشخصات مهم یک پمپ آب خانگی (موارد ذکر شده در بالا) بروی پلاک آن درج میشود و میتوانید برای بررسی صحت تعاریف فروشندگان پلاک پمپ را چک کنید.

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی
راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

انتخاب پمپ آب خانگی مناسب

همانطور که در صفحه پمپ آب خانگی نیز گفته شد، برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب نیاز است که شما درک درستی از میزان آب مصرفی ساختمان خود داشته باشید، و برای درک آن کافیست موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. تعداد طبقات ساختمان
  2. تعداد واحدها
  3. متراژ واحدها
  4. تعداد شیرهای آب ساختمان
  5. تعداد شیرهای آب ساختمان

پس همانطور که در مطلب بالا اشاره کردیم، با توجه با نوع ساختمان شما و میزان مصرف هر واحد، پمپی که نیاز دارید هم تغییر میکند، به عنوان مثال زمانی که ساختمان شما یک آپارتمان ۲طبقه ۸ واحدی با مصرف آب بالاست، بیشتر به پمپی با حداکثر دبی (Discharge) بالا نیاز دارید. اما اگر تعداد طبقات ساختمان زیاد باشد و در هر طبقه تنها یک واحد وجود داشته باشد، به پمپی با حداکثر ارتفاع بیشتر نیاز دارید.

مقالات مرتبط: تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی در چیست و کدام بهتر است؟

برای درک بهتر تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی تنها کافیست نگاهی به منحنی آبدهی این دو و میزان حداکثر ارتفاع و حداکثر دبی بیندازید. در نوع جتی پمپ میتواند آب را با فشار بالاتری تا ارتفاع بیشتری پمپاژ کند اما در مدل بشقابی پمپ میتواند حجم آب بیشتری را تا ارتفاع کمتری نسبت به جتی (در یک توان یکسان) منتقل کند.
برای درک بهتر کافیست پمپ یک اسب بشقابی کالمو را با پمپ یک اسب جتی کالمو مقایسه کرد: در مدل بشقابی پمپ میتواند ۶ مترمکعب بر ساعت آب را تا ارتفاع ۳۳ متر پمپاژ کند، درحالی که پمپ جتی یک اسب میتواند ۳ مترمکعب بر ساعت آب را تا ارتفاع ۵۲ متر پمپاژ کند.
پس در بحث انتخاب پمپ آب مهم ترین تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی در میزان حداکثر هد (ارتفاع) و حداکثر دبی (آبدهی) میباشد.
البته جدای از مورد بالا این دو پمپ تفاوت های دیگری هم دارند مثلا پمپ های جتی مقداری نیروی مکش ایجاد میکنند که همین ویژگی آنها را برای ساخت دیگ های بخار و نصب به روی مخارن ایده‌آل کرده است و پمپ های بشقابی صدای تولیدی بسیار کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها داشته و به اصطلاح به پمپ بی صدا معروفند.
توجه: پمپ های جتی مکانیزمی مشابه پمپ های خودمکش دارند و میتوانند آب مخلوط با هوا را پمپاژ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا