راهنمای انتخاب

تعریف قطعات پمپ

قطعات پمپ

شکل ۳-۲ مقطعی از یک پمپ گریز از مرکز یک مرحله ای با مکش انتهایی را نشان می دهد. از این شکل به عنوان مرجعی برای تعاریف ذیل استفاده کنید. پمپ های کارخانه شما ممکن است با توجه به تفاوتی که در ساختار آن ها وجود دارد؛ با پمپ های ارائه در این مقاله یکسان نباشد. بنابراین تعاریف ارائه شده برای قسمت های مختلف آن ها یکسان است.

مقطع یک پمپ گریز از مرکز

بدنه پمپ: محفظه ای است که پره های پمپ آب، محور و سیستم آب بندی آن را در بر می گیرد و مایع از میان آن جریان می یابد . معمولا بدنه پمپ از نوع حلزونی یا از نوع قطر افزاینده است.

مقالات مرتبط: تعمیر و نگهداری از پمپ آب

محور پمپ: بسته به نوع موتور مورد استفاده، محور پمپ آب می تواند بخشی از روتور موتور باشد یا به صورت مستقل به محور موتور جفت شده باشد. محور می تواند دارای یاتاقان مستقل بوده، یا توسط یاتاقان های موتور نگه داشته شود. روش مورد استفاده به طراحی پمپ بستگی دارد.

پروانه پمپ: قسمتی از پمپ است که نیروی زیادی به سیال وارد می کند تا سرعت و مقدار حرکت آن را افزایش دهد. به منفذ مرکز پروانه، چشم پروانه می گویند تا حدود تعیین کننده ظرفیت پمپ را نشان دهد.

پره های پمپ: قسمت هایی از پروانه اند که سیال را در داخل پمپ هدایت می کنند.

روپوش پروانه (shroud): پره های پمپ را پوشانده و جریان سیال را در ناحیه پروانه محدود می کند.

نقطه مکش: محل ورود سیال به پمپ است که معمولا در نزدیکی مرکز بدنه آن قرار دارد . قطر برای عبور در این نقطه تا حدودی میزان آبدهی
پمپ آب خانگی را تعیین می کند.

حلقه های سایش: در تمام پمپ ها در نظر گرفته نمی شود. اما اگر در نظر گرفته شوند معمولا قابل تعویض خواهند بود. بدین طریق یک آب بندی هیدرولیک انجام می شود که کارایی پمپ را افزایش می دهد. علاوه بر این، مقدار اندکی سیال از طرف رانش به طرف مکش پمپ باز گردانده می شود.

کاسه نمد: موجب آب بندی جریان سیال در داخل پمپ می شود. کاسه نمد (Radial shaft seal) می تواند شامل یک واحد آب بندی از نوع بافته شده قابل تعویض و قابل تنظیم یا از نوع مکانیکی باشد.

شیپوره Diffuserمعمولا در پمپ های گریز از مرکز استفاده نمی شود. لیکن ممکن است گاهی به منظور جهت دادن به جریان آب بکار گرفته شود. با استفاده از بدنه حلزونی از شیپور کمتر استفاده می شود.

نقطه رانش یا تخلیه: نقطه ای است که پمپ سیال را به سیستم لوله کشی می راند. برای نمایش قطعات پمپ از نوع ساده، پمپ های یک مرحله ای با یک دهانه مکش استفاده شده است. اما پمپ های گریز از مرکز نیز در طرح های چند مرحله ای با مکش دو گانه ساخته می شوند. نوع پمپ مورد استفاده بر حسب مقدار سیال پمپ شونده و فشار لازم تعیین می شود. پمپ دوگانه، بسیار شبیه پمپ با مکش واحد است، با این تفاوت که در آن، سیال از هر دو طرف پروانه کشیده می شود و از طریق یک دهنده خروجی رانده می شود.

مقالات مرتبط: نحوه هواگیری پمپ آب

بدنه پمپ ها: پمپ های گریز از مرکز در کارخانه ها از لحاظ ساختمان و کاربرد با یک دیگر تفاوت دارند. از این رو، بدنه پمپ ها به صورت مختلف ساخته می شوند که چند مورد آن ها درشکل ۵ نشان داده شده است.

انواع مختلف پمپ گریز از مرکز

از این تصاویر می توان دریافت که انواع مختلف پمپ ها با یک دیگر تفاوت های فیزیکی دارند. در ضمن جنس بدنه پمپ ها می تواند از مواد مختلف مانند چدن، فولاد، برنز و یا آلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و سایش ساخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا