تعمیرات و نگهداری

هد مکش مثبت خالص (NPSH)

هد مکش مثبت

خالص (NPSH)؛ امروزه در صنعت پمپاژ مایعات، بزرگترین دغدغه وجود کاویتاسیون است. پدیده ی کاویتاسیون عبارت است از تشکیل حباب های بخار در نواحی خاصی از جریان که فشار آن ها از فشار بخار اشباع مایع کاهش می یابد. در این نواحی مایع به سرعت می جوشد و حباب هایی از بخار تشکیل می شود.

حباب های جریان به همراه مایع حرکت می کنند ولی چون فشار جریان ثابت نیست این حباب ها به طور ناگهانی تقطیر می شوند. با تقطیر و فروپاشی هر حباب، حجم آن کاهش می یابد و توده ی نسبتا بزرگی از مایع اطراف به سمت آن هجوم می آورند و ضربه ی ناگهانی متمرکزی وارد می کنند. این حباب اگر در مجاورت سطح مجاری پمپ تقطیر شود ضربه وارد بر سطح باعث تخریب موضعی می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهند که فشارهای موضعی ناشی از کاویتاسیون ممکن است به چند صد برابر فشار اتمسفر برسد. نوع ضربه زدگی یا خوردگی بر اثر کاویتاسیون در پمپ های کم فشار به صورت اسفنجی است و مواد تشکیل دهنده ساختمان پمپ ها تاثیر زیادی در مقاومت آن ها در برابر کاویتاسیون دارد.

مقالات مرتبط: فلوتر یا قطع کن چیست

هد مکش مثبت خالص (NPSH)
هد مکش مثبت خالص (NPSH)

متریال تردی مانند چدن، در مقایسه با پمپ های ساخته شده از متریال کروم یا فولاد های چکش خوار، صدمات بیشتری می بینند. کاویتاسیون معمولا در سمت مکش پمپ بوجود می آید.

هد مکش پمپ آب

در طراحی پمپ ها برای اینکه احتمال وقوع و نوع کاویتاسیون را کاهش دهند، ورودی و پروفیل پره ای پروانه پمپ آب را به طرز مناسبی طراحی می کنند تا سرعت جریان را در ورودی پمپ ها کاهش دهند.

تلاش های طراحان در جهت شناخت بهتر مکانیزم کاویتاسیون و بهبود نسبی اثرات تخریبی ناشی از کاویتاسیون همچنان ادامه دارد. از آنجایی که این پدیده در اصل ناشی از ویژگی ذاتی تمایل مایعات به تبخیر در فشارهای کم است لذا ضروری است که با ایجاد شرایط مناسب و پیروی از اصول، امکان کاویتاسیون را کاملا منتفی سازیم.

مقالات مرتبط: علت خرابی پمپ آب در زمستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا