کاربردها و موارد استفاده

تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

تفاوت پمپ آب بشقابی و محیطی

تامین آب منازل در آپارتمان های بلند امر مهمی است که در هر خانه و ساختمانی باید به آن توجه ویژه ای کرد. با توجه به افزایش جمعیت و بیشتر شدن تعداد طبقات آپارتمان ها، موضوع فشار آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در بیشتر مواقع برای رفع مشکل فشار کم آب از پمپ استفاده می شود. پمپ محیطی و بشقابی از مهم ترین پمپ هایی هستند که برای افزایش فشار آب استفاده می شوند. به طور کلی، کاربرد پمپ آب افزایش فشار آب است. در ادامه به مقایسه تفاوت پمپ آب بشقابی و محیطی می پردازیم.

خاصیت های پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی را سانتریفیوژ نیز می گویند زیرا با استفاده از نیروی گریز از مرکز سبب افزایش فشار آب یا سیالات می شود. این پمپ ها بسیار پرکاربرد هستند و طرفداران بسیاری دارند؛ به گونه ای که ۹۵% خریداران پمپ از این پمپ آب استفاده می کنند. سادگی، هزینه پایین نگهداری، تعمیرات و … از خصوصیات بارز پمپ آب بشقابی است. طراحی پمپ بشقابی به صورتی است که از یک یا چند پروانه ساخته شده است.

این پروانه ها دارای پره ها منحنی شکلی هستند که روی آن ها قرار گرفته اند. چرخش پروانه ها و پره ها سبب به وجود آمدن نیروی گریز از مرکز می شود و آب داخل پمپ را با فشار بیشتری خارج می کند.

انواع پروانه های پمپ بشقابی:

  1. پروانه بسته
  2. پروانه نیمه باز
  3. پروانه باز

هر کدام از این پروانه ها طراحی خاص خود را دارند که با توجه به این طراحی ها می توان راندمان پمپ آب را تعیین کرد. یکی از مشکلات اساسی پمپ بشقابی، پر بودن داخل پمپ از آب است و در صورتی که هوا به داخل آن نفوذ کند؛ راندمان پمپ بشقابی افت می کند.

تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

خاصیت های پمپ آب محیطی

از نظر شکل ظاهری، پمپ آب محیطی شباهت بسیاری به پمپ های بشقابی دارند با این تفاوت که پمپ های محیطی از نوع توربینی هستند و ساختارشان به گونه ای است که در دبی پایین نیز امکان افزایش فشار آب وجود دارد.
دو طرف پروانه پمپ محیطی، تعداد زیادی پره وجود دارد که در یک کانال در حال چرخش قرار دارند. زمانی که سیال (Fluid) از دهانه مکش وارد بخش پره های پروانه می شود همزمان با چرخش سرعت سیال افزایش پیدا می کند و سیال از دهانه دهش پمپ خارج می شود.

بررسی تفاوت های پمپ آب محیطی و بشقابی

تفاوت اصلی پمپ آب بشقابی و محیطی در نوع پروانه ها است. در پمپ آب بشقابی، زمانی که سیال به پمپ وارد می شود؛ با عبور از منحنی های روی پروانه از پمپ خارج می شود. این درحالی است که در پمپ محیطی، سیال به دفعات زیادی قبل خروج از دهانه، بین پره های اطراف پروانه و کانال پمپ قرار می گیرد و به تدریج در حین حرکت رو به جلو، فشار آب نیز افزایش پیدا می کند.
ساختار و خصوصیات ویژه هر پمپ آب سبب ایجاد تفاوت هایی می شود که در ادامه به تعدادی از تفاوت های پمپ محیطی و بشقابی اشاره می کنیم:

  • پمپ محیطی بر خلاف پمپ بشقابی، پمپی مناسب برای فشارهای بالا و دبی کم است و از این نظر ارجحیت بیشتری نسبت به پمپ بشقابی دارد.
  • منحنی عملکردی پمپ محیطی برخلاف پمپ بشقابی است و با کاهش دبی شیب خطی خود را حفظ خواهد کرد.
  • امکان انتقال گاز و هوا به همراه آب در پمپ محیطی زیاد است در صورتی که در پمپ بشقابی این امکان وجود ندارد.
  • ارتفاع مورد نیاز در مکش مثبت پمپ های محیطی نسبت به پمپ بشقابی کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا