کاربردها و موارد استفاده

مزایا و معایب موتورهای دیزل

مزایا و معایب موتورهای دیزل همواره بر این موضوع اعتقاد داشته است که شناخت مزایا و معایب یک موتور دیزل منجربه تصمیم گیری بهتر مصرف کنندگان درانتخاب و استفاده از موتورهای دیزل درسیستم های مختلف می گردد و همچنین از یکسو با تلاش برای برطرف کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تقویت نقاط قوت دیزل ، می توان بهره وری و کارایی کل سیستم را افزایش داد.تعدادی از مزایا و معایب موتور دیزلی نسبت به سایر موتورها خصوصا موتورهای بنزین سوز بصورت مختصر ذکر می گردد تا معیار روشنی جهت انتخاب موتورهای احتراق داخلی باشد:

مزایای موتور دیزل ژنراتور:

۱. بالا بودن طول عمر مزایا و معایب موتورهای دیزل: در صورت پیاده سازی یک سیستم سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور صحیح و طبق برنامه، موتورهای دیزل توانایی کارکردی بدون اشکال را طی سالیان متوالی دارا می باشند.

۲. ارزان بودن سوخت مصرفی: در مقایسه با بنزین، سوخت مصرفی موتورهای دیزل( گازوئیل )ارزانتر می باشد.

۳. کم خطر بودن موتور دیزل در مقابل آتش سوزی:در مقایسه با بنزین که درجه اشتعال آن ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد،درجه تبخیر گازوئیل ۸۰ درجه سانتی گراد است بنابراین گازوئیل نسبت به بنزین بسیار کم خطربوده و از سوی دیگر عدم وجود تجهیزات جرقه زنی و اشتعال درموتورهای دیزل نیز خطر آتش سوزی آنرا کاهش می دهد.

مزایا و معایب موتورهای دیزل
مزایا و معایب موتورهای دیزل

۴. ایجاد گشتاور بالا با دور کم و مصرف پایین سوخت: از آنجاییکه در موتور دیزل چون پاشش سوخت از انژکتور در مرحله احتراق ادامه دار می باشد، لذا زمان تولید قدرت داخل سیلندر ادامه دار بوده و با پایین رفتن پیستون از مقدار فشار احتراق کمتر کاسته میشود.( به همین علت به موتور دیزل موتور فشار ثابت نیز گفته میشود)موجب تولید گشتاور بالا می گردد.

بالا بودن راندمان حرارتی:موتور دیزل به علت داشتن نسبت تراکم بالا از راندمان حرارتی بیشتری برخوردار بوده و لذا کار مفید آن نیز بیشتر است.

آلایندگی کمتر موتورهای دیزل نسبت به موتور بنزینی:میزان تولید گازهای آلوده مانند CO در موتورهای دیزل بسیار کم میباشد و لذا موتورهای دیزل الایندگی کمتری نسبت به موتورهای بنزین سوز دارند .

معایب موتور های دیزل :

  1. گران بودن موتور دیزل و قطعات ان
  2. گران و حساس بودن سیستم سوخت رسانی
  3. بزرگ بودن ساختمان موتور دیزل
  4. لرزش و کوبیدن بیشتر موتور دیزل

امروزه با پیشرفت های چشمگیر در تکنولوژی جدید، در طراحی و ساخت موتورهای دیزل جدید از این معایب به مقدار زیادی کاسته شده است.

در راستای تقویت نقاط قوت موتور های دیزل و کاهش نقاط ضعف موتور های دیزل، مجموعه صنعتی آبیاران با تهیه وارائه دفترچه راهنمای سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور ها همراه با آموزش صحیح چگونگی بهره برداری،سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور، زمینه افزایش طول عمر مفید دستگاه ژنراتور و کاهش خرابی قطعات دیزل را فراهم نموده است و بدین ترتیب اثر  نقطه ضعف مهم موتورهای دیزل که گران بودن موتور دیزل و قطعات یدکی آن می باشد را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا