تعمیرات و نگهداری

تعمیر و نگهداری از پمپ آب

پمپ آب دستگاهی است مانند بقیه دستگاه‌ها و ابزارها که در صنعت‌های مختلف استفاده کند. دستگاهی که هدف خاصی را دنبال می‌کند؛ افزایش فشار آب برای انتقال راحت و سریع آن به نقاط مختلف ساختمان.

این دستگاه‌ها تا زمانی که به مشکلی برنخورند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در واقع این انتظار که هیچ اتفاقی در پمپ آب نیفتد، یک رویای دست نیافتنی خواهد بود. قطعات پمپ‌ها مصرفی هستند؛ یعنی به دلیل استفاده مکرر آن در طول روز دچار فرسودگی می‌شوند.

همین فرسودگی در طول مدت باعث به وجود اشکالاتی در ساختار عملکردی آن خواهد شد. مخصوصا برای پمپ های صنعتی نظیر پمپ شناور و
پمپ طبقاتی این مسئله بیشتر قابل توجه است.

هیچ راه دررویی برای گریز این مسئله وجود ندارد؛ اما می‌توان با به کار بردن روش‌هایی می‌توان جلوی این مسئله را تا حدی زیادی گرفت. آن چند درصد هم که کنار می‌گذاریم، برای مشکلاتی است که به وجود می‌آید و دست صاحب پمپ نیست. این روش‌ها را در گروه «روش‌های نگهداری پمپ آب» قرار می‌دهند.

نگهداری خیلی مهم است. نگهداری پمپ آب یعنی بررسی مداوم آن برای جلوگیری از بروز اتفاقاتی که باعث خرابی دستگاه می‌شود. در واقع می‌توان گفت که چیزی شبیه به پیشگیری است. مزیت نگهداری این است که خود صاحب پمپ هم می‌تواند بدون دانش تخصصی و فقط با مشورت متخصص، از دستگاه خود محافظت کند.

در این مقاله قصد داریم تا چندین روش مهم را برای نگهداری پمپ آب بنویسیم.

نگهداری از پمپ آب
نگهداری از پمپ آب

 

زمان‌بندی برای بررسی پمپ تعیین کنید

پمپ‌ها باید هرچند وقت یک‌بار مورد بررسی فنی و تخصصی قرار بگیرند. اینکه این مدت زمان چقدر باشد، در خود دفترچه راهنما نوشته شده است، این مورد حتی برای پمپ آب خانگی هم صدق می کند.

همچنین می‌توانید از خود شرکت فروشنده هم بپرسید. بررسی‌ها به دو صورت کلی و فنی تقسیم می‌شود. بررسی‌های فنی مواردی هستند که خود خریدار هم می‌تواند انجام دهد؛ مانند صدا.

مقالات مرتبط: روش های کاهش صدای پمپ آب

بررسی‌های فنی و تخصصی مانند عوض کردن فیلتر و غیره باید حتماً به دست کارشناس متخصص آن انجام شود. حداقل هر سال دو بار باید پمپ مورد کارشناسی فنی قرار بگیرد.

قطعات پمپ آب را مورد بررسی قرار دهید

فیلتر، عقربه‌ها و پروانه از مهم‌ترین قطعاتی هستند که در هر بررسی باید عوض شوند. آب در همه نقاط کشور تمیز نیست و در بعضی از نقاط شن یا املاحی وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود. جمع شدن این شن‌ها در دراز مدت می‌تواند به یک توده تبدیل شده و در کارکرد قطعات به ویژه چرخ پروانه اثر منفی بگذارد. برای همین نیاز است که هرچند وقت یک‌بار به بررسی و پاک کردن فیلتر از هرگونه کثیفی بپردازید.

در بسیاری از پمپ‌ها خصوصا پمپ آب خانگی می‌توان فیلترها را به راحتی تمیز کرد؛ اما برای پمپ‌هایی با ساختار پیچیده‌تر نیاز به کمک گرفتن از یک متخصص است. البته بهتر است که در همان روز اول، تمامی مراحل تمیز کردن پمپ را تحت نظر کارشناس یاد بگیرید. به هیچ وجه خودسرانه اقدام به تعویض یا تمیز کردن پمپ نکنید.

روغن کاری کنید

همه دستگاه‌ها به روغن کاری نیاز دارند. روغن باعث کارکرد بهتر پمپ می‌شود. موتور و دیگر قطعات که در پمپ می‌چرخند، بیشتر از بقیه به روغن کاری دارند. البته باید چند نکته را در این روش رعایت کنید؛ اول از همه اینکه در تزریق روغن روی قطعات نباید زیاده روی نکنید. مقدار روغنی که شما باید روی قطعات بریزید، در دفترچه راهنمای آن به طور کامل نوشته شده است. بعد اینکه روغن کاری مدت زمان خاصی دارد؛ یعنی هرچند وقت یک بار و بر اساس میزان استفاده و شرایط محیطی باید این کار را انجام دهید.

قطعات خراب را عوض کنید

قطعاتی که در حال خراب شدن هستند، حتماً عوض کنید. متاسفانه برخی به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر، عوض کردن قطعات را عقب می اندازند. قطعه خراب در اول خودش مشکل دارد؛ اما در ادامه به کارکرد دیگر قطعات آسیب جدی می‌رساند. این به معنای پرداخت هزینه بالاتری نسبت به هزینه تعمیر اولیه خواهد بود. برای همین است که همیشه توصیه می‌شود که بدون هیچ‌گونه اتلاف وقتی و ملاحظه‌ای، قطعه خراب را عوض کنید.

مکان پمپ را محکم کنید

پمپ‌ها سروصدای زیادی دارند. البته میزان صدای پمپ‌های جدید به مراتب خیلی کمتر از نمونه‌های قدیمی است؛ اما به هر حال، مسئله‌ای است که باید با آن بسازید. یکی از دلایل افزایش صدای پمپ، محل نامناسب آن است. پمپ باید به خوبی روی زمین قرار گیرد تا در هنگام کار کردن دچار لغزش نشود. این لغزش و برخوردهای مداوم با دیوار و زمین باعث به وجود آمدن صدا خواهد شد.
البته فقط صدا نیست، بلکه برخوردهای مداوم می‌تواند به ساختار فیزیکی پمپ آسیب جدی در دراز مدت برساند. برای همین بهتر است که مکان پمپ خود را با تسمه یا حفاظ محکم کنید تا هم صدا کم شود و هم دیگر نلرزد. برای کاهش صدای پمپ آب این مقاله را نیز بخوانید:

چگونه صدای پمپ آب را کاهش دهیم

پمپ را در شرایط آب و هوایی نامناسب قرار ندهید

پمپ‌ها به غیر از محکم بودن باید در مکانی باشند که هوا به خوبی در آنجا جریان داشته باشد. این جریان هوا را می‌توان با یک پنجره کوچک نیمه باز هم به وجود آورد.

متاسفانه برخی در درک این مسئله دچار سوءتفاهم شده و از این رو پمپ را در هوای آزاد قرار می‌دهند. هوای آزاد در شرایط سرما یا گرمای شدید باعث آسیب به عملکرد پمپ می‌شود.

برای همین پمپ را بهتر است که در منطقه سرپوشیده و دور از ارتباط مستقیم با هوا قرار دهید؛ اما لازم است که هرچند وقت یک بار تهویه
(Air conditioning) آن را به طور دقیق بررسی کنید.

مقالات مرتبط: راهنمای انتخاب پمپ شناور

دور پمپ را تمیز کنید

متاسفانه به این مسئله کمتر کسی توجه می‌کند. دور پمپ باید از هرگونه گردوخاک یا حشرات موذی تمیز شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که پمپ‌ها کثیف و عملکرد آن‌ها دچار اختلال می‌شود، وجود همین گردوخاک دورتادور پمپ است.

این گردوخاک‌ها به تدریج وارد پمپ شده و در دراز مدت آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند. همچنین حشرات موذی و ریز هم درون پمپ یا روی آن را محل زندگی خود انتخاب می‌کنند. به هر حال بهتر است که هرماه دور تا دور پمپ را تمیز کنید. البته اگر در محله با خاک زیاد زندگی می‌کنید، باید هر روز این کار را انجام دهید.

جمع بندی

جهت مشاوره خرید، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی، مشخصات فنی و جهت استعلام قیمت و یا خرید, با کارشناسان فروش شرکت آبیاران پویان آذر تماس بگیرید. (۳۴۴۲۷۲۴۱ – ۰۴۱ )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا