عملکردها و اجزای تجهیزات

روش های کاهش صدای پمپ آب

روش های کاهش صدای پمپ آب ؛ کاهش صدای پمپ آب یکی از دغدغه های رایج در استفاده از پمپ در منزل و یا محل کار می باشد. احتمالا شما هم با سر و صدای این دستگاه ها در بعضی مواقع مواجه شده اید. این سر و صداها ممکن است گاها ناخواسته بوده و یا گاهی اوقات نیز به جهت وجود مشکلی، این سرو صدا ایجاد می شود که در هر دوصورت این سرو صداها می تواند آزار دهنده باشد.

شاید در نگاه اول این مشکل قابل حل نباشد ولی می توان با انجام راه حل هایی تا حد زیادی این سر وصدا ها را کنترل کرد. که البته استفاده از این راه حل ها نیاز به کمی تلاش دارد.

گاهی اوقات با یک نصب درست و مناسب و نگهداری صحیح می توان از ایجاد مشکل و سر وصدا برای پمپ آب جلوگیری کرد.

به هرحال ما در این مقاله چند راه حل جهت کاهش سر و صدای پمپ آب را ارائه می دهیم :

روش های کاهش صدای پمپ آب

در این مقاله ما قصد داریم راه هایی جهت کاهش صدای پمپ آب را به شما ارائه کنیم که بعضی از آنها روش های پیشگیری هستند و برخی دیگر روش هایی جهت رفع مشکل این اتفاق هستند.

مشخص کردن نوع سر و صدا

در ابتدا شما باید تعیین کنید صدایی که می شنوید چه نوع صدایی است. بعضا ممکن است این سرو صدا ها حاصل از لرزش های پمپ آب باشد. بسته به نوع سرو صدا ها راه حل های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد.

به عنوان مثال در بعضی موارد شما می توانید صدای لرزش را بشنوید که صدایی کاملا مزاحم و آزار دهنده است و معمولا پمپ هایی که برروی کف یا دیوار نصب شده اند این صدا را ایجاد می کنند که حاصل از ارتعاشات آن برروی دیوار یا کف می باشد. در این مورد اولین اقدامی که باید انجام دهید، ثابت کردن پمپ برروی محل نصبی خود می باشد.

مقالات مرتبط:فلوتر یا قطع کن پمپ آب چیست

ساخت یک باکس بزرگ جهت کاهش صدای پمپ آب

ساخت یک جعبه مقوایی می تواند یک راه حل بزرگ جهت کاهش صدای پمپ آب باشد. ساخت این جعبه ممکن است نیاز به دقت و یا زمان زیادی داشته باشد اما این ساخت فقط یک بار انجام می گردد که می تواند این صداها را تا حد زیادی کم کند.

روش های کاهش صدای پمپ آب
روش های کاهش صدای پمپ آب
روش های کاهش صدای پمپ آب
روش های کاهش صدای پمپ آب

همانطور که می دانید صدا از طریق امواج حرکت می کند که به دام انداختن آنها کاری بسیار دشوار است. شما با ایجاد این جعبه مقوایی می توانید از حرکت این صداها جلوگیری کنید.

قبل از ساخت این جعبه، شما نیاز به اندازه گیری دقیق از پمپ آب خود دارید.این جعبه باید یک مقدار بزرگتر از پمپ شما باشد. این جعبه ها را می توان به راحتی با تخته های چند لایه و یا تعدادی پنل های مستطیلی از جنس فوم های لاستیکی، بسازید. این مواد عایق های مناسبی جهت کنترل صدا می باشند. اگر شما این جعبه را با این مواد برای پمپ آب خود بسازید می توانید سر و صدای پمپ تان را با توجه به میزان سرو صدا در هر پمپ، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهید.

قرار دادن پمپ آب در جای مناسب

توجه به این مورد که پمپ آب باید در محل مناسبی قرار گیرد، یکی از نکات مهم در نصب آن می باشد.بسیاری از سر و صدا ها ناشی از لزرش هایی است که با نصب نادرست در محل نامناسب بوجود آمده اند.

روش های کاهش صدای پمپ آب
روش های کاهش صدای پمپ آب

اطمینان حاصل کنید که پمپ آب کاملا به دیوار یا کف چسبیده باشد. رعایت این مورد می تواند تا حد زیادی سروصدا ها را کاهش دهد.

همچنین نصب پمپ بر روی یک سطح بتنی می تواند از این سر و صدا ها بکاهد.

مقالات مرتبط: نگهداری از پمپ آب

عایق کردن صدا به وسیله هوا

شما می توانید با عایق کردن صدا، از سرو صدا ها تا حد زیادی بکاهید. برای این کار شما باید یک مانع جهت جلوگیری از انتقال صدا ایجاد کنید برای ایجاد این موانع شما می توانید از پانل های صوتی و یا پتوهای عایق صوت استفاده کنید.

انتخاب پمپ آب مناسب

اگر شما از هر روشی استفاده می کنید که سرو صدا را کاهش دهید ولی موثر نمی افتد، وقت آن رسیده که پمپ خود را تعویض کنید، انتخاب یک پمپ آب مناسب با سر وصدای پایین تر، هرچند از قیمت بالاتری برخوردار است، اما به مراتب بهتر از خرید یک پمپ نامناسب و پرسر وصدا ست که بعد از آن مجبور به استفاده از روش های از بین بردن سرو صدا شوید که طبیعی است این روش از هزینه های بالاتری نیز برخوردار است.

معمولا در توضیحات هر پمپ، میزان صدای ایجاد شده توسط آنها قید می شود که با توجه به آن می توانید یک خرید مناسب تری را داشته باشید.

تعمیر و نگهداری مناسب پمپ آب

شما به چند دلیل مجبور به تعمیر و نگهداری متوالی از هر پمپ هستید. کاهش صدای پمپ آب خانگی یکی از این موارد است.

شما باید از روغن کاری قطعات دارای خوردگی، اطمینان حاصل کنید و همچنین در صورت خراب بودن، قطعات جدید را جایگزین قطعات مستعمل کنید و همچنین قطعاتی که به اصطلاح شل شده اند سفت کنید. رعایت همه ی این موارد می تواند به افزایش بهره وری در تولید آب و همچنین کاهش صدای مزاحم پمپ، کمک کند. لازم به ذکر است قطعات و اجزای پوسیده می تواند سر و صدای پمپ ها را تاحد زیادی افزایش دهند.

استفاده از مواد آکوستیک برای کاهش صدای پمپ آب

استفاده از مواد آکوستیک می تواند به شما در کاهش صدای پمپ آب کمک کند. شما می توانید جهت افزایش بهره وری و کاهش نویز از این مواد در نصب پمپ آب استفاده کنید زیرا همه ی این مواد قادر به جذب ارتعاشات و در نتیجه کاهش سر و صدای پمپ آب می باشند.

در ادامه شما می توانید با ترکیب چندین روش نویز و صدای پمپ را به صفر برسانید. برای مثال استفاده جعبه ی مقوایی، تعمیر و نگهداری، روغن کاری کردن پمپ و جایگزین کردن قطعات جدید با قطعات قدیم می تواند بسیار راحت، شما را به هدفتان برساند.

مواد آکوستیک برای کاهش صدای پمپ آب
روش های کاهش صدای پمپ آب

البته اگر به هر دلیل این متد ها موثر واقع نشد، شما می توانید استفاده از یک پمپ جدید را در نظر داشته باشید که باید در حین خرید به مشخصات پمپ و نحوه ی نصب توجه داشته باشید، همچنین می توانید از پمپ هایی استفاده کنید که از نگهداری راحت تری برخوردارند.

استفاده از الیاف طبیعی

الیاف طبیعی به طور عمده می تواند تا حد زیادی صدا را کاهش دهد. این فیبر ها جایگزین فیبرهای مصنوعی نسبتا گران هستند. بنابراین الیاف طبیعی از جمله پوست کنف، چوب و پوسته نارگیل به طور فزاینده ای جهت ساخت صفحات جاذب آکوستیک استفاده می شوند. دلیل استفاده از الیاف طبیعی، فراوانی آنها نسبت به الیاف مصنوعی و همچنین قیمت پایین و ساختارآنهاست که دارای سلول های طبیعی می باشند.

مقالات مرتبط: کاربرد پمپ سیرکولاتور

آسیب دیدن پروانه های پمپ آب

اگر در ورودی پمپ از فیلتر های مناسب استفاده نشود ممکن است مواردی مانند خاک، برگ، شن، ماسه و یا سنگ وارد پمپ گردد که در نتیجه موجب آسیب دیدن پروانه ها و سروصدای آنها شود.

کاهش سر و صدای پمپ آب

بنابراین استفاده از یک فیلتر مناسب یکی از نکات مهم در نصب و نگهداری پمپ های آب می باشد.

امتیاز کاربر: ۳.۲۵ ( ۳ نتایج)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا