کاربردها و موارد استفاده

کاربرد دیزل ژنراتور در تامین برق اضطراری

دیزل ژنراتور یکی از قدرتمندترین انواع مولدهای برق در بازار به‌حساب می‌آید. بیشتر اوقات «کاربرد دیزل ژنراتور» برای استفاده‌های طولانی مدت و سنگین است و در مکان‌های حساسی مثل بیمارستان‌ها و نیروگاه‌های برق به‌کار گرفته می‌شود.

دیزل ژنراتور اضطراری (ESP)

یک ژنراتور گازوئیلی با کاربری اضطراری، فقط برای مواقع اضطراری و به‌مدت حداکثر یک ساعت، با نهایت قدرت برق تولید می‌کند. گرچه تمام دیزل ژنراتورها قابلیت استفاده به‌صورت اضطرای و هم به‌صورت دائم‌کار دارند، اما تنها مورد مهمی که باید اشاره شود هدف کاربری است؛ یعنی یک کاربر با چه هدفی اقدام به خرید ژنراتور گازوئیلی می‌کند. قبل از اینکه به چند مورد از کاربرد دیزل ژنراتور اشاره کنیم، بهتر است با انواع دیزل ژنراتور اضطراری آشنا شوید.

هرچقدر ساعات کارکرد یک دستگاه بیشتر می‌شود توان آن افت پیدا می‌کند. به‌همین علت بهتر است مقاله‌ی راهنمای خرید دیزل ژنراتور را مطالعه کنید و با نحوه محاسبه تبدیل کاوا به کیلووات آشنا شوید. این کار باعث می‌شود دیزل ژنراتور را دقیقا متناسب با توان مصرفی انتخاب کنید.

بسیاری از افراد اینگونه تصور می‌کنند که دیزل ژنراتوری به اسم اضطراری وجود دارد، در حالی که اساسا اشتباه است. تمام مولدهای برقی که در بازار هستند، می‌توانند در سه حالت دائم‌کار، پرایم و اضطرای کار کنند. در واقع بهتر است به جای استفاده از دیزل ژنراتور اضطراری از واژه‌ی «دیزل ژنراتور با کاربری اضطراری» استفاده شود. یعنی یک دستگاه می‌تواند هر سه حالت را ارائه دهد و نحوه کار آن ها با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارد.

یک دستگاه در حالت استندبای می‌تواند حداکثر به مدت یک ساعت با نهایت توان خود کار کند. قبل از خرید دیزل ژنراتور، باید مشخص شود برای چند ساعت در روز و برای چه مکانی نیاز دارید. اگر برای مکانی استفاده می‌کنید که تنها یک ساعت در روز برق قطع می‌شود، می‌توانید یک دستگاه با کاربری اضطراری انتخاب کنید. در صورتی‌که بیشتر از یک ساعت از دیزل ژنراتور انتظار کارکرد داشته باشید باید ژنراتور گازوئیلی با کاربری پرایم انتخاب کنید.

یک ژنراتور دیزلی بعد از مدت یک ساعت با افت توان مواجه می‌شود و تا حداکثر ۸ ساعت می‌تواند با ۹۰ درصد توان نامی یا همان اسمی خود کار کند که به این حالت پرایم (PRP) گفته می‌شود. بعد از گذشت ۸ ساعت از کارکرد دیزل ژنراتور، بهتر است به‌ مدت ۲ ساعت دستگاه را خاموش کنید. برخی از کاربران، ژنراتور دیزلی را برای استفاده‌‌های طولانی مدت یعنی بیشتر از ۸ ساعت انتخاب می‌کنند.

اگر می‌خواهید دستگاه برای ۲۴ ساعت یا چندین روز بدون وقفه کار کند باید دیزل ژنراتور دائم کار (COP) انتخاب کنید. در این حالت دیزل ژنراتور با ۶۵ الی ۷۵ درصد توان، به کار خود ادامه می دهد. با استفاده از توضیحات گفته‌شده باید قبل از انتخاب دیزل ژنراتور توان مصرفی خود را محاسبه کنید، زیرا بدون دانستن توان دیزل ژنراتور، هنگام خرید سردرگم خواهید شد و ممکن است محصولی را خرید کنید که بیشتر یا کمتر از نیاز مصرفی شما باشد.

کاربرد دیزل ژنراتور در مجتمع مسکونی

کاربرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها به‌ندرت در مصارف خانگی کاربرد دارند و بیشتر در مجتمع‌های مسکونی به‌کار گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید برق اضطراری خانه‌ی خود را تامین کنید بهتر است به سراغ نسخه‌ کوچک دیزل ژنراتور یعنی «موتور برق» بروید. یک موتور برق به‌راحتی می‌تواند برق یک خانه را در حالت معمولی تامین کند.

قبل از تهیه دستگاه بهتر است بدانید دیزل ژنراتور چیست و هر یک از قطعات آن چگونه کار می‌کند تا با آگاهی کامل نسبت به استفاده از آن تصمیم بگیرید.

با توجه به نیاز روزافزون انسان مدرن به انرژی برق، کاربرد دیزل ژنراتور هر روز گسترده‌تر از دیروز می‌شود و تقریبا در اکثر مکان های عمومی، دولتی، کارخانه‌ها و تقریبا اکثرا مکان ها استفاده می‌شود.

کاربرد دیزل ژنراتور در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد دیزل ژنراتور، تامین روشنایی و سیستم گرمایشی وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، مدارس، دانشگاه‌های خصوصی و دولتی و تمام آموزشگاه‌ها است. اکثر دانشگاه‌های کشور به‌عنوان مهم‌ترین مرکز سیستم آموزشی، مجهز به دیزل ژنراتور هستند تا در هنگام قطعی برق با مشکل مواجه نشوند.

متاسفانه هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس ایران سیستم تامین برق اضطراری ندارند و زمانی که به هر دلیلی برق قطع می‌شود، با تعطیلی مدارس یا اختلال در روند آموزش مواجه می‌شوند.

کاربرد دیزل ژنراتور در فناوری اطلاعات و ارتباطات

کاربرد دیزل ژنراتور در سیستم‌های مخابراتی بسیار حائز اهمیت است زیرا آن ها پل ارتباطی ما با سایر نقاط دنیا هستند. نگهداری خطوط ارتباطات در تمامی کسب کارها امر حیاتی محسوب می‌شود که برای مثال می‌توان به بانک‌ها اشاره کرد. وجود برق اولین امر حیاتی برای زنده نگه‌داشتن تمامی این تکنولوژی‌ها است که هم‌اکنون تمامی مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، تامین مولد برق اضطراری را در اولویت برنامه‌ی کاری خود قرار داده‌اند. وجود مولدهای برق برای مراکز دیتاسنتر (Data Center) بسیار ضروری است.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع غذایی

کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع غذایی

تغذیه یکی از نیازهای اساسی مردم است. با رشد روزافزون جمعیت، دیگر روش‌های تولید سنتی مواد غذایی برای میلیاردها انسان پاسخگو نبود.  همزمان با انقلاب صنعتی، شرکت‌های صنایع غذایی رونق گرفتند و مواد غذایی سنتی جای خود به اتوماسیون صنعتی دادند.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع غذایی به این دلیل است که تمام مواد غذایی این شرکت‌ها با استفاده از دستگاه‌های گران قیمت تولید می‌شوند و ادامه روند تولید این صنایع، کاملا به نیروی الکتریسیته وابسته است. درصورتی که برق قطع شود، روند تولید محصولات آن ها متوقف می‌شود و خسارات بسیار زیادی به همراه می‌آورد. یخچال‌های شرکت‌های تولید بستنی وقتی از کار بیافتند، تمام محصولات داخل این یخچال‌ها ذوب می‌شوند. با خرید چند دیزل ژنراتور و سنکرون کردن آنها می‌توان برق این شرکت‌ها را در زمانی که برق وجود ندارد، تامین کرد.

کاربرد دیزل ژنراتور در مرغ‌داری و دامپروری‌

صنایع مرغ‌داری و دام‌پروری برای جلوگیری از بیماری دام‌ها و همچنین داشتن هوای تمیز به سیستم تهویه مجهز هستند. این سیستم تهویه به همراه سیستم خنک کننده از اجزای اصلی صنعت دامداری یا مرغ‌داری حساب می‌شود.

کاربرد دیزل ژنراتور در مرغ داری

در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است نیاز به سیستم تهویه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بدون وجود آن، تمام دام‌ها و مرغ‌ها در کمتر از چند ساعت تلف می‌شوند و خسارات جبران‌ناپذیری به صاحبان این کسب‌وکارها تحمیل می شود. وجود یک مولد برق مانند دیزل ژنراتور در این مواقع کاربرد بیشتری پیدا می‌کند.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنعت ساختمان‌سازی

یک پروژه‌ی ساختمانی برای اینکه به سرانجام برسد نیاز به گردآوری مجموعه‌ای از تجهیزات صنعتی دارد. جرثقیل‌، سیستم روشنایی، اینورتر جوشکاری و غیره از تجهیزات جدانشدنی در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شوند.

هیچ مهندس ساختمانی دوست ندارد که پروژه‌اش به تاخیر بیافتد، به‌همین دلیل با تهیه‌ی یک دستگاه دیزل ژنراتور باعث می‌شود ساخت‌وساز پروژه در هنگام قطعی برق ادامه پیدا کند. بهتر است بدانید که در بسیاری از مواقع، تاخیر پروژه باعث ایجاد هزینه‌های زیادی می‌شود. اهمیت کاربرد دیزل ژنراتور در این شرایط است که مشخص می‌شود.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنعت استخراج نفت و گاز

کاربرد دیزل ژنراتور در استخراج نفت

شاید یکی از مهم‌ترین کاربرد های دیزل ژنراتور مربوط به صنایع پتروشیمی و اکتشافات نفت و گاز است. بیشتر اکتشافات نفت و گاز در مکان‌های دورافتاده و دور از مرکز شهر انجام می‌شود. همین دلیل کافی است بدانید که بدون وجود یک منبع تامین کننده برق، استخراج گاز و نفت در این مناطق غیرممکن است. برای تامین برق دستگاه‌های پمپاژ، چکش حفاری DTH، روشنایی و بسیاری از ابزارهای حفاری، نیاز به یک دیزل ژنراتور قدرتمند دارند.

کاربرد دیزل ژنراتور در صنایع تولیدی و نساجی

شرکت‌های تولیدی پوشاک برای اینکه به روند عادی خود ادامه دهند شدیدا به برق شهری نیاز دارند، چون تمام دستگاه‌ها و چرخ‌های خیاطی صنعتی بدون برق عملا قابل استفاده نیستند. یک واحد تولیدی برای اینکه سفارش‌های مشتریان خود را به‌موقع تحویل دهد باید طبق برنامه تولید به پیش رود. با خرید دیزل ژنراتور، دیگر هیچگونه مشکلی در روند تولیدات شرکت‌های پوشاک در مواقعی که برق قطع است، پیش نمی‌آید.

کاربرد دیزل ژنراتور در نیروگاه برق

کاربرد دیزل ژنراتور در نیروگاه

کاربرد دیزل ژنراتور فقط به صنایع و کارخانجات ختم نمی‌شود بلکه در نیروگاه‌های برق نیز استفاده می‌شود. نیروگاه‌های برق از جمله مهم‌ترین مناطق یک کشور می‌توانند باشند زیرا انرژی لازم برای تامین برق یک شهر را فراهم می‌کند. درنتیجه می‌توان این انرژی را به خانه‌ها، کسب و کارها، مدارس، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و بسیاری از جاهای دیگر انتقال داد. با این وجود، مواقعی وجود دارد که این نیروگاه‌ها نیز دچار مشکلات فنی و کمبود برق و قطعی در شبکه توزیع می‌شوند.

به‌همین دلیل تامین برق اضطراری هم در مراکز نیروگاهی برای تولید برق و هم برای سایر مراکز مصرف کننده برق، امری الزامی است. نحوه کار دیزل ژنراتور اضطراری با پرایم تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آنها در ساعات کارکرد و میزان توان تولیدی است.

برخی از نیروگاه‌ها جهت تامین برق به‌صورت دائم یا اضطراری از دستگاه‌های قدرتمند مانند دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند. میزان قدرت این دیزل ژنراتورها باید در حدی باشد که بتوانند میزان برق هزاران خانه را تامین کنند.

حال با توجه به این موضوع می‌توان به‌راحتی متوجه شد که تامین برق اضطراری فقط برای مراکزی مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها یا سایر بخش های دولتی و خصوصی حائز اهمیت نیست و می‌توان در راس تمامی آن ها خود نیروگاه‌های برق را در این موضوع مقدم‌تر دانست.

کاربرد دیزل ژنراتور در حوزه سلامت و پزشکی

کاربرد دیزل ژنراتور در بیمارستان

بخش سلامت و پزشکی شامل بیمارستان‌ها‌، کلینیک‌ها و اورژانس‌ها هستند که بیشتر از هر حوزه‌ی دیگری به انرژی برق احتیاج دارند. این حوزه با جان انسان‌ها سروکار دارد و از حساس‌ترین مکان‌ها به‌حساب می‌آید. بیمارانی وجود دارند که به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته به دستگاه‌های ICU، متصل هستند و با قطع شدن برق این دستگاه‌ها از کار می‌افتند.

افراد دیالیزی نیز همین وضع را دارند و اگر برق شهری به هر دلیلی قطع شود سلامتی این بیماران به خطر می‌افتد. اکثر بیمارستان‌های کشور دیزل ژنراتور دارند و می‌توانند در مواقع ضروری برق بیمارستان را تامین کنند؛ گرچه متاسفانه برخی از بیمارستان‌ها فاقد برق اضطراری هستند.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. بسیار ممنونم از مطالب کاملی که می نویسید. واقعا مجله آبیاران در این چند ماه مطالب بی نظیری منتشر کرده از نویسنده گرامی هم تشکر می کنم.
    بنده علاقه زیادی به خواندن مطالب در این حوزه دارم. یه پیشنهادی دارم اونم اینه که در مورد کاربرد دیزل ژنراتور در فناوری اطلاعات، بیمارستان‌ ها، ساختمان ها و هم مطلبی بنویسید.

  2. سلام و عرض ادب به کارکنان محترم سایت آبیاران.

    یکی از بهترین مجله های دیزل ژنراتور دارید و از این بابت تشکر میکنم. چند تا پیشنهاد و درخواست دارم

    کاربرد دیزل ژنراتور زیاد است در مورد کاربرد دیزل ژنراتور در بیمارستان، صنایع غذایی صنایع تولید نساجی، حوزه سلامت و پزشکی، استخراج نفت و غیره هم بنویسید. در اینصورت این مقاله بسیار کامل می شود

    1. سلام جناب برزگر عزیز. ممنون از حسن نیست شما. همانطور که گفته بودید این مقاله با موضوعاتی که اعلام کرده بودید به روز شد. اگر پیشنهادی انتقادی داشتید در همین کامنت ها اعلام کنید.

  3. سلام. وقت بخیر. ببخشید واقعا کاربرد دیزل ژنراتور در نیروگاه حقیقت داره!!!!!!

    آخه یک دیزل ژنراتور چگونه میتونه یه نیروگاه بزرگ رو تامین کنه. لطفا در این مورد توضیح دهید.

    1. سلام خب پیمان جان انواع اقسام نیروگاه داریم حرارتی، دیزل ژنراتور. برق برخی از شهرستان توسط همین دیزل ژنراتورها تامین می شوند یعنی نیروگاهی که با دیزلژنراتور کار می کند. البته حتما با کمک افزاینده اینکار رو بکنند. میان چند تا دیزل ژنراتور رو باهم سنکرون می کنن و میتونن نیروی برق یک شهرستان و شهر رو تامین می کنند. یکی از کاربردهای اصلی دیزل ژنراتور همینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا