کاربردها و موارد استفاده

ژنراتور گازی چیست

ژنراتور گازی یا گازسوز چیست؟

ژنراتور گازی چیست ؛ امروزه با گسترش شبکه توزیع برق در تمامی نقاط کشور وابستگی به این منبع انرژی غیر قابل انکار است. لذا جهت جلوگیری از خسارات ناشی از قطع برق شبکه سراسری در تمامی مراکز اداری، تجاری و مسکونی و همچنین تولیدی باید از سیستم پشتیبان برق اضطراری استفاده شود.

برای این منظور استفاده از دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی چیست در دائم کار به عنوان یک سیستم یکسان با دو منبع تأمین سوخت سیستم احتراقی پیشنهاد می گردد که در اینجا به توضیح سیستم گازسوز یا همان ژنراتور گازی می پردازیم.

تفاوت ژنراتور گازی با دیزل ژنراتور در چه مواردی است؟ برای اینکه تعریف کاملی از دیزل ژنراتور داشته باشیم، باید با مزایای استفاده از مولدهای برقی که با سوخت گازوئیل کار می‌کنند، آشنا شویم. مزایای استفاده از دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتورها نسبت به ژنراتورهای گازی مزایایی دارند که باعث می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار باشند. اما در مقابل ژنراتورهای گازی به دلیل اینکه از سوخت بسیار ارزان گاز استفاده می‌کنند، در برخی از مناطق از این نوع ژنراتورها به‌کار گرفته می‌شود.

اجزاء ژنراتور گازی

ژنراتور گازی از ۴ جزء اصلی تشکیل شده که شامل موتور احتراقی با سوخت گاز، ژنراتور مولد برق، شاسی نگهدارنده سیستم و نهایتا تابلوی فرمان و قدرت می باشد که در این بین مهم ترین بخش آن موتور احتراقی با سوخت گاز طبیعی یا همان CNG می باشد.

این موتور ها به دلیل دسترسی آسان به سوخت آنها در نقاط مختلف کشور، آلودگی محیطی کمتر، صدای کمتر و هزینه های تأمین سوخت کمتر دارای طرفدار بیشتری نسبت به دیزل ژنراتور ها می باشند.

برند های ژنراتور گاز سوز

موتور های ژنراتور گازی چیست بدون صدا مطرح در ایران شامل پنج برند می باشد که عبارتند از: موتور های گاز سوز کاترپیلار، لوول چین، پرکینز انگلستان، کامینز، موتورسازان تبریز.

موتور های گاز سوز کاترپیلار بیشتر در توان های بالا و نیروگاهی موجود می باشد که نمونه های ۵۰۰ کاوا و ۱ مگاوات و دو مگاوات آن به تعداد زیاد و در صنایع در حال کار می باشد.

موتور های لوول در توان های پائین تا ۶۰ کاوا بیشتر برای مجتمع های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

موتورسازان تبریز بیشتر در دو رنج ۳۰ کاوا و رنج ۶۰ کاوا برای کارگاه های تولیدی مجتمع های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.

انواع ژنراتور گازسوز

ژنراتور های گازسوز دائم کار به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

ژنراتور های با توان پائین تر از ۶۰ کاوا و فشار تغذیه گاز ¼ پوند بر اینچ که در مجتمع های مسکونی و تجاری قابل تأمین است. در ژنراتور های با توان بالاتر از ۶۰ کاوا به گاز صنعتی با فشار ۲ پوند بر اینچ و بالاتر نیاز است.

در دسته اول که توان کمتر از ۶۰ کاوا دارند دامنه مصرف بسیار وسیع بوده و تمامی مراکز تجاری و مجتمع های مسکونی تا ۱۰۰ آمپر مصرف برق اضطراری امکان استفاده از این سیستم را دارند و چون فشار گاز شبکه شهری ¼ پوند است و این توان قابل راه اندازی می باشد. در این مدل ها دو نوع شاسی داریم. یک نوع شاسی باز یا همان ساده است که هیچ پوشش عایق صوتی بر روی ژنراتور ندارد و صدای آن بالای ۸۵ دسی بل بوده و موجب آسیب و آزار برای افراد در مجاورت دستگاه می شود که در نتیجه باید در اتاق های جداگانه یا در پشت بام و پارکینگ نصب گردد.

ولی ما غالباً روی ژنراتور های گازی از پوشش عایق صوتی یا همان کانوپی استفاده می کنیم که صدا را به زیر ۸۵ دسی بل می رساند و منجر به کاهش چشم گیر صدای تولیدی و همچنین زیبائی بصری دستگاه می شود که در این حالت امکان نصب راحت دستگاه در محیط های عمومی وجود دارد و به دلیل بسته بودن کامل قسمت های ژنراتور خطر آسیب رسیدن به افراد وجود ندارد.

 

ژنراتور گازی چیست

تابلو برق ژنراتور گازی

از نظر سیستم فرمان و انتقال برق تولید شده توسط ژنراتور گازی، دو نوع تابلو برق برای این ژنراتور ها موجود است:

نوع اول تابلوی دستی می باشد که فرامین روشن و خاموش شدن را از طریق دستی و اپراتوری دریافت می کند که ما آن را پیشنهاد نمی کنیم.

نوع دوم تابلوی تمام اتوماتیک می باشد. در این تابلو ها ژنراتور بلافاصله پس از قطع برق شبکه اصلی، فرمان استارت می گیرد و ژنراتور گازی پس از روشن شدن برق را از طریق تابلو به مصرف کننده انتقال می دهد و پس از وصل برق شهر ژنراتور گازی فرمان خاموش گرفته و برق توسط کلید چنج اور (Change Over) از روی ژنراتور برداشت شده و به شبکه برق شهر وصل می گردد.

تابلوی اتوماتیک یا همان تابلوی چنج آور می تواند طی کمتر از ۱۰ ثانیه برق اضطراری از طریق ژنراتور را جایگزین برق شبکه اصلی شهر نماید.

میزان مصرف سوخت درژنراتور های گازی چقدر می باشد؟

میزان مصرف سوخت در ژنراتور های گاز دائم کار متغیر بوده و به ۳ فاکتور توان ژنراتور، بار تحمیل شده به ژنراتور و استاندارد های موتور احتراقی از لحاظ راندمان مصرف سوخت وابسته است.

به عنوان نمونه یکی از ژنراتور های گازی پر کاربرد ما که دارای توان ۳۰ کاوا می باشد و ساخت شرکت موتور سازان تبریز است در حالت توان اضطراری ۳۳ کاوا خروجی دارد و مصرف گاز آن در این حالت به ۱۳ متر مکعب گاز در ساعت با فشار ¼ پوند براینچ (PSI) می رسد. در حالت ۰.۷۵ توان اضطراری ۱۰.۶ متر مکعب برساعت و در حالت ۵۰ درصد توان اضطراری آن ۸.۳ متر مکعب بر ساعت است که نشان دهنده تأثیر بار تحمیلی به ژنراتور بر مصرف گاز ژنراتور می باشد.

این محصولات مانند دیگر موتور ژنراتور ها دارای کاربری های متعددی بوده، اما به تازگی میزان درخواست ژنراتور گازی برای ماینینگ یا ماینر افزایش چشمگیری داشته است. لذا از آنجایی که میزان برق مصرفی در هزینه های تولید یا ماین ارز های دیجیتال نقش موثری دارد، لذا شرکت آبیاران پویان آذر بر آن شد تا مقاله کاملی در زمینه ژنراتور برق ماینر یا ژنراتور برای ماینینگ ارز دیجیتال منتشر نماید. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله به صحیح ترین نحوه ممکن ژنراتور مورد نیاز خود را تهیه نمایید یا با مشاورین فنی ما در این زمینه مشورت نمایید.

در مقاله ژنراتور گازی چیست به خصوصیات اصلی دیزل ژنراتور گازی اشاره کردیم و در صورت هر گونه ابهام و سوال با کارشناسان شرکت آبیاران تماس بگیرید و به سوالات شما در مورد ژنراتور پاسخگو هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا