عملکردها و اجزای تجهیزات

روش های شوک دادن به موتور برق و ژنراتور و نحوه انجام آن

شوک دادن به موتور برق چیست و چرا انجام آن مهم است؟

موتور برق به عنوان دستگاهی که جهت تولید برق و جریان الکتریسیته کاربرد دارد، ممکن است دچار اختلالاتی درخصوص عملکرد شود بنابراین شوک دادن به موتور برق می‌تواند کارساز باشد. همچنین روش رایج ترین روش برای اطمینان از درست بودن عملکرد موتور برق، تست کردن آن است. برای اطلاع از مشکل رگولاتور که وظیفه ی تنظیم ولتاژ موتور برق را دارد، می بایستی به آن شوک وارد کنیم. روش های بسیاری برای شوک دادن به موتور برق وجود دارد در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

چرا به موتور برق شوک بدهیم؟

دلیل اصلی این ک باید به موتور برق شوک داد در شرایطی است که موتور برق دچار افت ولتاژ به صورت مکرر می شود. علت اصلی افت ولتاژ موتور برق به وجود مشکل در رگولاتور ولتاژ موتور برق یا همان AVR است. برای رفع مشکل نیاز است حتما به دستگاه یکبار شوک وارد شود.

برای داشتن یک شوک اصولی و مناسب، می‌توان از دو روش استفاده کرد؛ استفاده از باتری ۱۲ ولتی یا روش خازن و اتصال آن به ترمینال های خروجی دینام. که در ادامه به شرح هرکدام از این روش ها می پردازیم.

  • شوک دادن به موتور برق با روش باتری ۱۲ ولتی
  • شوک دادن به موتور برق با روش اتصال خازن

چرا به موتور برق شوک بدهیم؟

شوک دادن به موتوربرق با کمک باتری

برای ایجاد شوک به موتور برق با روش باتری، بدین صورت است که نیاز به یک باتری با ولتاژ ۱۲ ولت و حداقل شدت جریان ۱۸ آمپر دارید. برای شوک دادن به موتور برق، باتری را به قسمت ترمینال های خارج شده از موتور برق متصل می کنیم با این کار دینام تخلیه می شود.

روش شوک دادن به موتور برق با خازن

شوک دادن به موتور برق با کمک خازن تقریبا با روش اتصال باتری به ترمینال های خروجی موتور برق یکسان است. با این تفاوت که ابتدا خازن را شارژ می‌کنیم (بهتر است حداقل ظرفیت خازن برای شوک دادن به موتور برق ۲۵۰ میکرو فاراد باشد) و روی ولتاژ ۲۲۰ ولت شوک را به موتور برق وارد می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا