کاربردها و موارد استفاده

فرق دیزل ژنراتور گازوئیلی با گازی چیست؟

فرق دیزل ژنراتور گازوئیلی با گازی چیست؟

این سوال یکی از پرسش های متداولی است که به دفعات از کارشناسان ما پرسیده می شود. زمانی که نیاز خرید ژنراتور برق مطرح می شود، این موضوع پیش می آید که دیزل ژنراتور بهتر است یا ژنراتور گازی و کدام یک انتخاب بهتری برای خرید محسوب می شود. جواب این سوال را برای شما در این مقاله به صورت کامل توضیح می دهیم.

برای یافتن پاسخ سوال تفاوت دیزل ژنراتور با ژنراتور گازسوز، باید تمامی مراحل مربوط به پروژه خود را به صورت دقیق مد نظر قرار بدهید که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آگاهی از میزان درست و دقیق مقدار نیاز تجهیزات به برق و نوع سوختی که شما بیشترین دسترسی را به آن خواهید داشت.
  2. تمامی چارچوب­ ها را باید مورد توجه قرار دهید از جمله خطرات موجود برای بحث ایمنی، طرح ریزی دقیق برای نصب درست ژنراتور مد نظر شما، محیط اطراف و داخل ساختمان انتخاب شده.
  3. بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید.
فرق دیزل ژنراتور گازوئیلی با گازی چیست؟
فرق دیزل ژنراتور گازوئیلی با گازی چیست؟

معایب استفاده از ژنراتور گازی

همانگونه که از نامش پیداست ژنراتور گازی، از سوخت گاز شهری برای ایجاد نیروی مکانیکی دستگاه و در نتیجه تبدیل آن به نیروی برق توسط دینام یا آلترناتور استفاده می کند.

برای مثال اگر یک خودرو سواری رو در نظر بگیرید که دوگانه سوز است. اولین چیزی که به ذهنتان می آید، قیمت پایین سوخت مصرفی گاز نسبت به بنزین است ولی آیا به شکل کار کردن آن نیز توجه کرده اید؟ خودرو سواری گاز سوز در زمان کارکردن بسیار کند و بدون قدرت کار می کند و این نکته کاملا به سوخت آن مربوط است.

نکته ای که در این زمینه باید در نظر بگیرید این است که گاز نسبت به بنزین یا گازوئیل در اصطلاح به صورت خشک کار می کند و می تواند به قطعات دیزل ژنراتور مثل سوپاپ‌ها و سرسیلندرها فشار وارد کند که این امر منجر به خسارات به دستگاه نیز خواهد شد. ولی برعکس گازوئیل و بنزین این مشکل را ندارند و در نتیجه قطعات دیزل ژنراتور کمتر آسیب میبیند و دارای عمر طولانی تری هستند.

خسارات ناشی از مصرف سوخت می‌تواند بسیار پر هزینه باشد و سرویش و نگهداری آن به صورت دوره‌ای هزینه های هنگفتی به همراه خواهد داشت. شاید در دید اول ژنراتور گازی سوخت ارزانی نسبت به گازوئیلی دارد ولی هزینه نگهداری آن بسیار زیاد بوده و خرید آن به صرفه نخواهد بود.

نکته بعدی که باید در نظر بگیرید این است که در مدل گازی قدرت سیستم ژنراتور برق کاهش پیدا می کند. زمانی که قدرت ژنراتور کاهش پبدا کند راندمان کاری پایین می آید. پایین آمدن راندمان کاری در دستگاه منجر به انتخاب نوع پرقدرت تر آن به نسبت نیاز فعلی شما خواهد شد.

گرانی تجهیزات ژنراتور گازی از مهم ترین مسائلی هست که باید در خرید آن مد نظر قرار دهید. قطعات ژنراتور گازی بسیار گرانتر از دیزل ژنراتور گازوئیلی هست. به این دلیل که ژنراتور گازی فروش کمتری نسبت به دیزلی دارد و واردات فطعات آن کمتر است و بسیار گران تر.

نکته دیگر که باید در انتخاب ژنراتور گازوئیلی یا گازی به آن توجه داشته باشید، در دسترس نبودن گاز شهری در محیط های بیرون شهر است. می دانیم که گاز طبیعی از طریق خطوط لوله زیرزمینی به اماکن مسکونی و صنعتی منتقل می گردد و به همین علت هم به ذخیره سازی نمی شود و این یکی از معایبی است که باید به آن توجه داشت.

در زمان بروز برخی سوانح، امکان دارد جریان گاز طبیعی به صورت موقت توقف پیدا کند در این شرایط سوخت مورد نیاز دستگاه ژنراتور برق موجود نخوتهد بود.

یکی دیگر از معایب گاز طبیعی این است که قابلیت انفجار بسیار بالایی دارد.

مزایای استفاده از ژنراتور گازی

 

مزایای استفاده از ژنراتور گازی

  • استفاده از گاز طبیعی برای سوخت ژنراتور گازی که یک منبع انرژی پاک و ارزان محسوب می شود.
  • تولید کمتر اکسیدهای گوگرد، نیتروژن و کربن به نسبت نفت و زغال سنگ
  • کاهش هزینه های برق
  • قابل دسترس بودن در محیط های شهری
  • نیاز نداشتن به مخازن ذخیره

مزایای استفاده از ژنراتور دیزلی

  • سوخت در دسترس
  • ذخیره سوخت
  • هزینه نگهداری به صرفه و ارزان
  • تامین قطعات راحت و در دسترس
  • خرابی کمتر

نتیجه:

بر اساس توضیحاتی که داده شد هر کدام از انواع گازی یا دیزلی ژنراتورهای برق دارای مزایا و معایبی هستن اما در حالت کلی بر اساس تجارب به دست آمده در این زمینه و با نکاتی که در بالا اعلام شد ژنراتور دیزلی بهتر و پرفروش تر و قوی تر از ژنراتور گازی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا