تعمیرات و نگهداریراهنمای انتخابمحاسبات و دانش فنی

چرا موتور برق ریپ می زند؟ علت ریپ زدن موتور برق

ریپ زدن موتور برق

ریپ زدن موتور برق – تجهیزات برقی یا هر دستگاهی که بیش از یک قطعه تشکیل دهنده دارد، ممکن است گاها دچار اختلال در عملکرد شود. یکی از تجهیزاتی که استفاده از آن ها متداول است، موتور برق نامیده می شود. یکی از مشکلات متداول موتور برق، ریپ زدن موتور برق است. در ادامه به علت ریپ زدن موتور برق و راه های حل این مشکل می پردازیم.

اصطلاح ریپ زدن موتور برق، یعنی درست کار نکردن دستگاه و تولید صداهای نامتعارف. درحقیقت دستگاه هایی که به هر دلیلی ریپ می زنند، ممکن است به دلایل مختلفی این مشکل رخ دهد. بنابراین با خواندن این مقاله می توانید با علل ریپ زدن موتور برق و راه حل های رفع این مشکل آشنا شوید.

چرا موتور برق ریپ می زند؟ (دلایل احتمالی)

عوامل بسیاری ممکن است منجر به ریپ زدن موتور برق شوند که عبارتند از:

  1. محل قرار گیری نامناسب
  2. سوخت بی کیفیت
  3. ایرادات احتمالی بخش سوخت رسانی
  4. آلودگی فیلتر هوا
  5. نیم سوز شدن شمع یا دوده زدن آن
  6. ضعف کویل و خرابی وایر

قرار گیری موتور برق در محل نامناسب

اساس کار موتور برق، ایجاد برق از طریق مصرف سوخت فسیلی است. این سوخت که می تواند بنزین، گاز یا گازوئیل باشد، با مقدار معینی از هوا ترکیب می شود. درصورتی که این مقدار از هوا در محیط کم باشد، ممکن است منجر به ناقص شدن فرایند احتراق شود. این مکانسیم به نوبه ی خود می تواند باعث ریپ زدن موتور برق شود.

 محل قرارگیری موتور-برق

برای حل این مشکل، کاربر بهتر است با بررسی محیط و پیرامون دستگاه، در صورت نامناسب بودن شرایط تهویه هوا، محل قرار گیری دستگاه را تغییر دهد. هرچه محیط تهویه مناسب تری داشته باشد، عملکرد دستگاه بهبود پیدا می کند.

استفاده از سوخت بی کیفیت

کیفیت سوخت مصرفی برای هر دستگاهی اهمیت بسزایی دارد. گاها نیز مقداری از سوخت در باک باقی می ماند و مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی شود. در این شرایط به دلیل کهنه شدن و اتمام تاریخ انقضای سوخت، موتور برق ریپ می زند.

گاها نیز ممکن است از سوخت هایی استفاده شود که میزان اکتان آن ها به مقدار کافی نباشد و منجر به ریپ زدن موتور برق شود.

ایرادات احتمالی بخش سوخت رسانی

از آنجایی که سوخت از طریق شلنگ ها و خروجی هایی به موتور و سیلندرهای آن تزریق می شود، ممکن است این مجراها و جایگاه ها با مشکل مواجه شوند. اگر به هر دلیلی شلنگ تزریق کننده سوخت دچار استهلاک و فرسودگی شود یا در بخش خروجی، گرفتگی وجود داشته باشد، موتور برق ریپ می زند.

ایرادات در سیستم سوخت رسانی

درصورتی که شیر خروجی سوخت از باک دچار گرفتگی شود یا ژیگلور کاربراتور به هر دلیلی خراب شود ممکن است با ریپ زدن موتور برق مواجه شوید. گاها پمپ یا سوزن انژکتور نیز ممکن است به هر دلیلی دچار مشکل شود.

گاها دیافراگم میکسر گاز نیز ممکن است دچار پارگی، خرابی یا به هر دلیل دچار گرفتگی شود و در نهایت به ریپ زدن موتور برق منتهی شود.

دوده زدن و نیم سوز شدن شمع

یکی از وظایف شمع در موتور برق، ایجاد و شروع فرایند احتراق است. به همین دلیل با سوختن یا دوده زده شدن شمع موتور برق منجر به ریپ زدن موتور برق می شود. شمع دارای عمر محدودی است و نمی توان انتظار داشت به صورت دائمی کار کند.

آلودگی یا گرفتگی فیلتر هوا در موتور برق

فیلتر هوا در یک موتور برق وظیفه ی جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی را به درون موتور برق بر عهده دارد. بدیهی است که پس از کارکرد طولانی مدت، این فیلتر دچار گرفتگی شود. اگر دیدید موتور برق به صورت ناگهانی ریپ می زند بهتر است فیلتر هوا را نیز بررسی کنید.

آلودگی فیلتر هوا موتور برق

ضعیف شدن کویل یا خرابی چپقی یا وایر سر شمع از دلایل ریپ زدن موتور برق

یکی از قسمت هایی که در بخش سری شمع موتور برق قرار می گیرد، کویل، چپق یا وایر نام دارد. این سه قطعه در صورتی که به هر دلیلی دچار خرابی، شل شدن یا استهلاک شوند، باعث ریپ زدن موتور برق می شوند. وظیفه کویل سر شمع، تولید برق برای ایجاد جرقه است. درصورتی که کویل به هر دلیلی ضعیف عمل کند، برق ضعیفی ایجاد می کند و فرآیند احتراق به درستی انجام نمی شود.

گاها نیز کویل موتور برق دچار مشکل نمی شود اما بازهم موتور برق ریپ می زند. در این زمان باید وایر سر شمع یا چپقی را بررسی کنید. پس بهتر است پیش از اقدام به تعویض کویل، از سلامتی کارکرد وایر و چپقی مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا