محاسبات و دانش فنی

تفاوت موتورهای OHV و OHC چیست؟

تفاوت موتورهای OHV و OHC

موتور یا همان پیشرانه، مهم ترین بخشی است که در یک تجهیز وجود دارد. پیشرانه بر حسب آرایش و طراحی ای که دارد به دو صورت OHV یا OHC تولید می شود. موتورهای ohv و ohc، مدل هایی از موتور هستند که نیروی مکانیکی موتور برق یا هر تجهیز دیگری را تامین می کنند. یک موتور برق برای ارائه ی عملکرد مناسب، باید توان متناسبی با ژنراتور داشته باشد.

در حالت کلی، تمامی موتورهای OHV و OHC را در دو گروه احتراقی و الکتریکی دسته بندی می کنند. خود موتورهای احتراقی به دو گروه موتور ohv و ohc تقسیم بندی می شوند. موتور های احتراقی برحسب نوع ساختار خود به دو نوع ohc و ohv تقسیم بندی می شوند. در واقع موتور در ادامه به معرفی کامل هر کدام از آن ها می پردازیم.

موتور OHC چیست؟

موتور OHC در حقیقت موتورهای «میل بادامک بالا» نام دارند و میل بادامک در بخش بالایی سیلندر قرار می گیرد. OHC مخفف Over Head Camshaft است که براساس محل قرار گیری میل بادامک نام گذاری شده است.

تفاوت موتور OHC با موتور OHV در نوع ساختار و طراحی موتور است. موتور OHC را با نام موتور میل بادامک یا همان میل سوپاپ بالا می شناسند. در حقیقت موتور OHC به گونه ای طراحی شده است که سوپاپ در بخش بالایی موتور قرار می گیرد. به گونه ای که در بخش بالایی محفظه احتراق، میل سوپاپ را شاهد هستیم. این سبک از طراحی موتور قدیمی است اما همچنان خودروسازان بسیاری از این سبک موتورها تولید می کنند. شاید فکر کنید که چرا با وجود قدیمی بودن موتور OHC همچنان این سبک از موتورها طراحی می شوند.

در پاسخ به این سوال بهتر  است بگوییم با وجود قدیمی بودن این سبک موتور، کارایی بالای آن ها مانع از کنار گذاشته شدن موتورهای OHC می شود. راندمان احتراق موتورهای OHC منجر به ایجاد تراکم بالاتری می شود. هرچه توان خروجی موتور OHC بیشتر باشد، مونوکسید کربن کمتری تولید می‌شود.

موتور OHC نسبت به OHV، ساختار ساده تر و سبک تر دارد. در بخش داخلی سیلندر می توان تسمه تایم را دید. بنابراین موتور OHC تسمه ای است و قیمت آن نیز به مراتب کمتر از موتور OHV به شمار می رود. سوپاپ موتور OHC اجزای کمتری نسبت به موتور OHV دارد و ارتفاع کمتر موتور منجر به کم حجم شدن موتورهای میل بادامک بالا یا همان OHC می شود.

جالب است بدانید که نوع کارکرد موتور میل بادامک بالا، نسب به سوپاپ بالا یا همان OHV، کم صداتر است.

موتور OHC چیست؟

موتور OHV چیست؟

قبلا در رابطه با موتورهای OHV و OHC به صورت اجمالی صحبت کردیم. اما شاید برایتان این سوال پیش آید که موتور OHV چیست؟ درحقیقت موتور OHV براساس محل قرارگیری سوپاپ نام گذاری شده است. در موتورهای OHV که مخفف Over Head Valve نام دارند، سوپاپ ها در بخش بالایی محفظه احتراق قرار می گیرند. در «موتور سوپاپ بالا» یا همان OHV، پیشرانه ها ابعاد کوچکی دارند و به صورت پیچیده ای طراحی شده اند.

در موتورهای سوپاپ بالا خبری از تسمه تایمینگ نیست و با طراحی حرفه ای تری مواجه هستیم. ابعاد سوپاپ ها بزرگ تر هستند و سوخت و هوای ورودی کمتر با یک دیگر ترکیب می شوند. مزیت دیگر موتور سوپاپ بالا این است که خروج دود از اگزوز آرام و کمتر است. سیلندرها در موتور سوپاپ بالا، دچار فرسودگی کم تر می شوند. میزان مصرف سوخت موتور OHV، نسبت به سایر موتورها به مراتب کمتر است. طول عمر موتورهای OHV نسبت به OHC بیشتر است. از آن جایی که ورود اکسیژن به موتور آسان تر است تنفس آن بهتر و در نتیجه قدرت موتور بیشتر می شود.

تفاوت دیگر موتورهای OHV و OHC در تسمه تایم است. در حقیقت موتور های تسمه ای نسبت به سایرین به دلیل حضور تسمه تایمینیگ پیچیده تر طراحی می شوند اما در صورت آسیب رسیدن به تسمه، خسارات سنگینی را ایجاد می کنند. آسیب رسیدن به تسمه منجر می شود تا موتور نیز دچار آسیب شود.

موتور OHV چیست؟

نتیجه گیری

در نتیجه، موتورهای OHV (Overhead Valve) و OHC (Overhead Camshaft) هر دو نوعی از موتورهای احتراق داخلی هستند که در ساختار و عملکرد خود تفاوت‌های مهمی دارند. موتورهای OHV به دلیل ساختار ساده‌تر و کمترین تعداد شات، عمدتاً برای خودروهای عمومی و مصارف روزمره مناسب هستند. در مقابل، موتورهای OHC با تعداد بیشتری از شات‌ها و ساختار پیچیده‌تر، به کارایی بالا و قابلیت اجرای RPM بیشتری دست می‌یابند، ایده‌آل برای خودروهایی که نیاز به عملکرد بالا دارند. انتخاب بین این دو نوع موتور بستگی به نیازهای مختلف استفاده، عملکرد مورد انتظار و سطح پیچیدگی مورد نظر دارد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا