عملکردها و اجزای تجهیزات

کاربرد پمپ سیرکولاتور

پمپ های سیرکولاتور جزو سیستم های آبرسانی پیشرفته محسوب می شود و امروزه به دلیل این که در زمینه های زیادی از پمپ های سیرکولاتور استفاده می شود ، شرکت های بسیاری اقدام به تولید پمپ های سیرکولاتور کرده اند و این محصولات را در مقدار بسیار زیاد تولید و عرضه کرده اند .

کاربرد پمپ سیرکولاتور
کاربرد پمپ سیرکولاتور

امروز تصمیم گرفتیم کنار هم کاربرد پمپ سیرکولاتور بسیار پر مصرف را بررسی کنیم .

کاربری پمپ خطی سیرکولاتور

  • به کمک پمپ های سیرکولاتور می توان سیالاتی که دارای حداقل دمای -۱۰ و حداکثر دمای ۱۳۰ درجه سانتی گراد می باشد را جا به جا و پمپاژ نمود .
  • در مواردی از قبیل مصارف صنعتی و مصارف تجاری از جمله تجهیزات پکیج و رادیاتور و در سیستم های گرمایش از کف و تهویه مطبوع نیز ، که در آن ها نیاز است سیالات به گردش در آیند و منتقل شوند ، می توان از پمپ های سیرکولاتور استفاده کرد .
  • از دیگر مکان هایی که از پمپ های سیرکولاتور استفاده می شود  ، سیستم های شستشوی صنعتی به همراه آب داغ، در پمپ های استخر و پمپ های پکیج ، در پمپاژ سیالات شیمیایی و نیز در شست شوی صنعتی نیز استفاده می شود .
  • پمپ های سیرکولاتور باید تا دمای ۱۴۰ درجه سانتی گراد به گردش در آورد .
  • از مواردی که می توان از پمپ های سیرکولاتور استفاده کرد ، موتور خانه ها می باشد. موتور خانه ها دارای یک دیگ و مشعل می باشند که آب داخل دیگ به وسیله مشعل داغ می شود . سپس این آب داغ به وسیله مبدل حرارتی با آب مصرفی و یا استخر و یا گرمایش از کف تبادل گرما می کنند. به این شکل که آب داغ دیگ داخل یک لوله و آب مصرفی که می خواهد داغ بشود از لوله دیگر عبور می کند و مبدل حرارتی باعث می شود تبادل دما بین این دو لوله صورت بگیرد.

مقالات مرتبط: فلوتر یا قطع کن چیست

در این بخش از مقاله با ارائه ی مطالبی در خصوص پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن میتوان تمام اطلاعات لازم در خصوص آشنایی با این محصول و مشخصه های فنی آن بدست آورد . ازآنجا که این محصول همواره در جایگاه ویژه ای در مورد استفاده قرار گرفتن برخوردار است شرکت های بسیاری نیز در زمینه ی تولید و عرضه  آن آغاز به فعالیت کرده و سالانه ملیون ها دستگاه ازنوع پمپ های سیرکولاتور را در بازار رقابتی وارد می نمایند .

یک نمونه از این برندهای مطرح ،معتبر و پر کاربرد در بازار را می توان پمپ سیرکولاتور لیو  نام برد که با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در بالاترین سطح کیفیت به بازار جهانی عرضه می شوند. با استفاده از این پمپ ها میتوان سیالاتی با حداقل دمای ۱۰- و حداکثر دمای ۱۳۰ درجه سانتیگراد است را پمپاژ و جابه جا نمود.

از دیگر کاربرد های پمپ سیرکولاتورمصارف صنعتی و تجاری آن ها بوده به عنوان مثال در تجهیزات رادیاتور، پکیج، سیستم گرمایش از کف و تهویه مطبوع که نیاز به گردش و انتقال سیالات است از این نوع پمپ آب خانگی در تامین آب سرد و گرم استفاده می شود .

اگربخواهیم به بررسی بیشتر درباره ی پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن بپردازیم باید به جایگاه ویژه ی آن در صنایع در جهت پمپاژ و جابه جایی مایعات شیمیایی و صنعتی که در سیستم های شستشو مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره کرد.

بدنه ی این پمپ ها به طور معمول از چدن و یا استیل ساخته شده و نکته مهم در رابطه با ساختار پروانه در این پمپ است که حتما باید از جنس استیل و برنج باشد چرا که از مقاومت بالایی در برابرحرارت و خورندگی برخوردار می باشد . البته هریک از پمپ های سیر کولاتور باتوجه به جنس پروانه و بدنه کاربرد مختص خود را دارند. در ادامه این مطالب با معرفی انواع آن، ساختار هریک را نیز مورد بررسی قرارداده ایم.

انواع پمپ سیرکولاتور

برای انتخاب محصول مورد نظرمان باید در ابتدا بدانیم پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن چیست  و بعد از دریافت این اطلاعات باید به بررسی در انواع آن نیز پرداخت . حال بعد از دریافت این اطلاعات به معرفی انواع مدل های موجود از این پمپ میبرای پردازیم  .

با توجه به کاربرد گسترده ای که پمپ سیرکولاتور در صنایع مختلف دارند این مدل از پمپ در ابعاد و سایز های مختلفی طراحی و ساخته می شوند. به عنوان نمونه پمپ سیرکولاتور گراندفوس به گونه ای طراحی شده که درون سیستم پکیج های گرمایشی قرار میگیرد تا عمل انتقال و گردش آب را در مدار گرمایشی انجام دهد. از انواع مدل های این پمپ می توان به مدل خطی و زمینی اشاره کرد که در ادامه  مطالب به بررسی ویژگی های هر یک از این مدل پمپ ها می پردازیم  .

پمپ سیرکولاتور زمینی : پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن در نوع زمینی موضوع دیگری از مطالب این مقاله است که آن را مورد بررسی قرار داده ایم. این مدل از پمپ آب عمدتا دارای جنسی از چدن میباشند و پروانه ای هم که در داخل آن قرار دارد نیز از همین جنس یعنی چدن ویا برنج ساخته شده . و کارایی آن  هم در هر زمان که میزان فشار و بازدهی بالاتر از مقدار پمپ های خطی باشد ، پمپ هاب زمینی دارای بیشترین کاربرد می شوند .

این پمپ به دونوع اتابلوک و الکتروپمپ تقسیم می شود که معیار تفاوت در این دو بسته به محل قرار گیری و کاربردشان بوده به این شکل که اتابلوک ها الکتروموتور و پمپ را در داخل خود بوسیله ی یک رابط متصل قرار داده اند و الکتروپمپ ها بواسطه ی کوپله و شاسی به هم متصل می گردند و در نهایت نیز این پمپ ها از لحاظ محل قرار گیری روی زمین نصب می شوند .

پمپ سیرکولاتور خطی : در بررسی پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن به نوع خطی از این سیستم می رسیم. این نوع از پمپ ها در دونوع که یکی با بدنه ی چدن و دیگری با بدنه ی استیل ساخته شده اند اما به طور معمول دارای بدنه ی چدنی میباشند و پروانه ای که در درون آن قرار دارد نیز از جنس پلی آمید بوده که دارای خاصیت ضد زنگ زدگی است .

مقالات مرتبط: ۵ نوع از بهترین برندهای پمپ آب خانگی و بی صدا

محور پمپ خطی با سیل بند مکانیکی بسته شده و با توجه به زمینه کاربرد در دما و فشار متفاوت محفظه آب بندی های متفاوتی هم دارد. از این مدل پمپ سیرکولاتور به طور عمده به منظور گردش آب سرد و یا گرم در سیستم های گرمایشی و سرمایشی میتوان بهره برد .

این پمپ هادر دومدل طراحی و ساخته شده اند که در نوع اول بوسطه ی کوپلینگ ها متصل و در نوع دیگربرای عملکرد نیازی به وسطه نمی باشد .ودر  آخر میتوان گفت مطالعه این مقاله میتواند ارائه دهنده ی مفهومی کامل  پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا