راهنمای انتخاب
آخرین مطالب

راهنمای خرید ژنراتور برق: تمامی نکات مرتبط با انتخاب ژنراتور برق مناسب

کاملترین راهنمای انتخاب و خرید ژنراتور برق

شرایط اضطراری یا مواقع عدم وجود جریان الکتریسیته، صاحبین تجهیزات و مراکز حساس به برق را ملزم به تهیه ژنراتور برق می کند. در این مقاله شما را با این موضوع که چگونه می توان طبق نیاز خود و با شناخت کافی نسبت به برندهای متنوع نسبت به خرید ژنراتور اقدام کرد، آشنا می‌کنیم.

روش های تعیین نوع ژنراتور برق برای کاربری‌های مختلف به نوع برند، بازه قیمت و امکانات مالی کاربر، شرایط آب و هوایی محیط، رنج توان مورد نیاز در محل استفاده دستگاه، اصالت برند موتور ژنراتور و غیره بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت انتخابی مناسب، بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ژنراتورنحوه عملکرد ژنراتور برق

ژنراتور های مولد برق متشکل از دو بخش موتور و ژنراتور هستند و از نظر علمی آلترناتور نامیده می‌شوند که براساس نیروی الکترومغناطیسی کار می‌کنند. جریان انرژی حاصل از سوختن سوخت های فسیلی از طریق شفت میان موتور و آلترناتور، به قسمت آلترناتور منتقل می شود و منجر به تولید برق می شود. این تولید حاصل از چرخش روتور داخل استاتور بوده و در ابعاد بزرگتر میتواند منجر به بروز سروصدای زیادی شود.

تابلو کنترل ژنراتور برقچگونه ژنراتور برق متوجه قطعی برق می شود؟

برای بسیاری از کارفرمایان ممکن است این سوال پیش آید که چگونه برق حاصل از ژنراتور می‌تواند جایگزین سریع برای برق شهری باشد. ژنراتورهای برق با کمک تابلو برق دستی یا اتوماتیک که تمامی عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهند، کار می‌کنند. معمولا خریداران ژنراتور برق این دستگاه را به همراه تابلو کنترل سفارش می دهند.

عوامل موثر راهنمای خرید ژنراتور برق

یکی از مواردی که باید در اصول و راهنمای خرید ژنراتور حتما به آن توجه شود، امکانات سفارشی سازی شده ژنراتور است. امکاناتی که می توان پیش از خرید ژنراتور برق به آن توجه کرد شامل اتاقک سایلنت، تابلو کنترل، امکان سنکرون سازی دستگاه، دوام ژنراتور در شرایط آب و هوایی مختلف، میزان افت توان ژنراتور، نوع قطعات به کاررفته در تابلو کنترل و در نهایت رنج توان است.

اتاقک سایلنت یا همان کانوپی، بیرونی ترین قسمت ژنراتور که حالت باکس بوده و کل ژنراتور را در برمی‌گیرد. این اتاقک نه تنها مانع از خروج درصد بالایی از صداهای تولیدی است بلکه در برابر بارش های فصلی نیز از دستگاه محافظت می‌کند. علاوه بر آن ظاهر دستگاه را بهبود می بخشد و حتی در شرایطی منجر به حفظ طول عمر دستگاه نیز می شود.

کانوپی دیزل ژنراتور

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید ژنراتور برق، امکان سنکرون سازی ژنراتور است. اگر صنف و صنعت شما جوری است که یک ژنراتور برق به تنهایی جوابگو نیست، میتوانید با تهیه دو الی سه دستگاه با توان پایینتر و سنکرون سازی آن ها توان بیشتر، در ساعات بیشتر و به صورت دائمی برق مورد نیاز خود را تامین کنید.

لازم است بدانید که سنکرون سازی توسط تولیدکننده و با سفارش مشتری صورت می‌گیرد و اگر دانش فنی لازم را برای راه اندازی نداشته باشید، نصاب ژنراتور به صورت حضوری تمامی مراحل را به شما آموزش می دهد.

دوام ژنراتور در شرایط آب و هوایی مختلف، از نکاتی است که می توان آن را پیش از خرید از جمله نکات مهم راهنمای خرید ژنراتور دانست. ژنراتور ها معمولا در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف عملکرد متفاوتی دارند. این کیفیت کارکرد دستگاه بستگی به برند تولیدکننده قطعات ژنراتور است. ژنراتورهای پرکینز انگلستان به عنوان دستگاه های خوش ساخت و کوپله فابریک در بازار، به عنوان یکی از بادوام ترین ها شناخته می شوند.

راهنمای خرید ژنراتور برق
دوام ژنراتور در شرایط آب و هوایی مختلف

نوع قطعات بکاررفته در ساخت ژنراتور نیز از دیگر عوامل کمتر توجه شده اما بسیار مهم در راهنمای خرید ژنراتور است. باتوجه به فراوانی کوپله کنندگان ژنراتور برق در بازار و تنوع بالا در قطعات ریز و درشت بخش های مختلف ژنراتوربرق، امکان مانور دادن و دستکاری دستگاه حتی بدون اطلاع مشتری وجود دارد. برای آسوده خاطر بودن از کیفیت و اصالت ژنراتور، ابتدا از یک تولید کننده معتبر و با سابقه دستگاه مدنظر خود را تهیه کنید. ثانیا برای اطلاع بیشتر از نوع و برند قطعات به کاررفته در ژنراتور برق، جدول BOM یا همان بی او ام که نشان‌دهنده قطعات به کاررفته در ژنراتور است را مطالعه کنید.

رنج توان ژنراتور برق مورد نیاز شما برای کاربردهای مسکونی، تجاری، مراکز درمانی و صنایع تولیدی کاملا متفاوت است. با توجه به امکان سنکرون سازی دستگاه، دست خریدار از بابت انتخاب نوع و توان ژنراتور باز است. اما همیشه مشاوره با یک متخصص و فردی که به خوبی می‌تواند نیاز کارفرما را تشخیص دهد راهکار است. معمولا ژنراتور برق از ۲۰ الی ۲۰۰۰ کاوا توان تولیدی دارد.

داشتن برق مستمر با هزینه کم و دائمی نیازمند تهیه دستگاه‌ها به صورت سنکرون شده برای داشتن توان دائمی است. ژنراتورهای دائم کار از دستگاه هایی هستند که میتوانند برق مورد نیاز شما را به صورت ۲۴ ساعته تامین کنند به شرطی که به تنهایی و با حداکثر توان استفاده نشوند. برای حفظ طول عمر دستگاه و جلوگیری از بروز هزینه های سنگی سرویس و نگهداری، درصورتی که نیاز به برق با توان بالا و دائمی دارید چند دستگاه هم رده به صورت سنکرون شده تهیه کنید تا به صورت دوره ای و ۲۴ ساعته دستگاه‌ها قادر به تولید برق با کمترین خسارت شوند.

دیزل ژنراتور سنکرون شده

از دیگر نکاتی که در راهنمای خرید ژنرانور مطرح است میزان توان تولیدی دستگاه و نحوه محاسبه آن است.

نوع دستگاه میزان وات مصرفی هنگام شروع میزان وات مصرفی بعد از استارت
یخچال ۲۸۰۰ ۷۰۰
فریزر ۲۵۰۰ ۵۰۰
روشنایی بسته به نوع لامپ بسته به نوع لامپ
آب گرمکن برقی ۵۰۰۰ ۴۵۰۰
ماکرو ویو ۱۰۰۰ وات ۱۲۵۰ ۱۰۰۰
قهوه ساز ۱۱۰۰ ۱۱۰۰
اجاق برقی ۲۱۰۰ ۲۱۰۰
فر برقی ۶۵۰۰ ۶۵۰۰
تستر ۲۰۰ ۲۰۰
ماشین لباس شویی ۱۳۵۰ ۱۲۰۰
تلویزیون ۳۰۰ تا ۸۰۰ ۳۰۰ تا ۸۰۰
سشوار ۱۲۰۰ الی ۲۲۰۰ ۱۲۰۰ الی ۲۲۰۰
پنکه ۲۵۰ الی ۳۵۰ ۲۵۰ الی ۳۵۰
خشک کن برقی ۷۰۰۰ ۶۰۰۰
رادیو پخش ۴۰ تا ۲۵۰ ۴۰ تا ۲۵۰
کامپیوتر ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ ۷۰۰ الی ۱۰۰۰
مانیتور ۲۰۰ الی ۸۰۰ ۲۰۰ الی ۸۰۰
پرینتر و اسکنر ۴۰۰ تا ۸۰۰ ۴۰۰ الی ۸۰۰
پمپ آب خانگی ۱ اسب ۳۰۰۰ ۱۰۰۰
پمپ آب خانگی ۲ اسب ۶۰۰۰ ۲۰۰۰
پمپ آب خانگی ۳ اسب ۹۰۰۰ ۳۰۰۰
کمپرسور هوای ۱ اسب ۵۰۰۰ ۱۶۰۰
مته برقی ۶۰۰ الی ۱۲۰۰ ۴۰۰ الی ۱۰۰۰
اره برقی ۴۸۰۰ ۱۹۰۰

همانطور که در جدول مشاهده کردید، میزان برق مصرفی هر وسیله برقی متفاوت است با درنظر گرفتن این جدول می توانید با محاسبه برق مصرفی خود و نوع فاز آن ژنراتور مدنظر خود را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا