عملکردها و اجزای تجهیزاتنصب و راه‌اندازی

قبل از استارت زدن موتور برق یا ژنراتور چه مواردی را رعایت کنیم؟

نکات مهم قبل از استارت ژنراتور یا موتور برق 

یکی از موارد مهمی که برای استارت زدن موتور برق یا دیزل ژنراتور مطرح می‌شود، رعایت اصولی است که باید قبل و بعد از کارکردن دستگاه رعایت شود. بهتر است قبل از انجام هر اقدامی، موتور برق گازوئیلی یا بنزینی را از همه جهت بررسی کنید و ایرادات احتمالی دستگاه را بیابید. درصورت وجود هر نوع ایراد به هیچ عنوان دستگاه را استارت نزنید. در ادامه به نکات مهمی که نیاز است قبل و بعد از استارت زدن موتور برق مورد توجه قرار داد می پردازیم؛ با آبیاران همراه باشید.

استارت موتور برق

قبل از استارت موتور برق رعایت چه نکاتی ضروریست؟

برای کارکرد درست موتور برق باید به نکات بسیار مهمی توجه کرد که یکی از آن ها بازدید از بخش موتور و ژنراتور دستگاه است. با بررسی اجمالی به راحتی می‌توانید از هر نوع نشتی و یا ترک خوردگی دستگاه آگاه شوید. دقت کنید که قبل از برطرف شدن هر نوع ایراد احتمالی، به هیچ عنوان دستگاه را روشن نکنید. برای اطمینان از سطح مناسب روغن، میزان آن را با استفاده از درجه روغن بررسی کنید و سپس در صورت کم بودن سطح روغن درون محفظه، کمی روغن بریزید. البته میزان درست سطح روغن باید نزدیک به خط ماکزیمم باشد.

کنترل آب و روغن در موتور برق

موتور برق بنزینی یا گازوئیلی از بابت سطح آب کنترل و در صورت کمبود میزان آب از ضدیخ استفاده می‌شود. سطح آب رادیاتور در موتور برق باید حدودا ۳۰ میلی متر از دهانه رادیاتور پایین تر باشد. مایع رادیاتور نیز بهتر است با سردترین دمای آب و هوا نیز سازگار باشد به همین دلیل ضروری است از ضدیخ مناسب و باکیفیت استفاده کنید. درصورتی که تناسب میان میزان آب و ضدیخ رعایت شود، موتور برق در تمامی شرایط آب و هوایی بدون مشکل کار می‌کند.

موتور برق

برای اطمینان از صحت عملکرد موتور برق، دمای موتور و فشار روغن را بررسی کنید. در حالت نرمال، پس از ۱۰ ثانیه روشن ماندن و کارکرد دستگاه، فشار روغن نرمال ‌می‌شود.

سومین فاکتور مهمی که نیاز است قبل از استارت زدن موتور برق به آن توجه کنید، خروجی هوای رادیاتور است. اختلال در عملکرد خروجی هوا رادیاتور، آن هم زمانی که مسدود باشد، عملکرد موتور برق را به شدت دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل مطمئن شوید تا خروجی هوا در رادیاتور مسدود نشده باشد.

بررسی موتوربرق از بابت تهویه هوا

برای اطمینان از درست بودن عملکرد دستگاه موتوربرق، بهتر است گیج فشار هوا را بررسی کنید و برای تمیزکردن فیلتر هوا اقدام کنید. علاوه بر آن برای مطمئن شدن از صحت عملکرد ورود و خروج هوا، بهتر است تا ورودی هوا را نیز بررسی کنید تا از بابت دریافت هوای کافی توسط دستگاه کاملا مطمئن شوید.

بررسی کارکرد باطری در ژنراتور برق

بهتر است کارکرد باتری درون ژنراتور برق را به صورت کامل بررسی کنید. برای اطمینان از درستی کارکرد باتری، سیم‌های متصل به باتری را بررسی کنید تا درصورت شل بودن، با کمک آچار آن‌ها را محکم کنید. برای محکم کردن سیم‌های شل در باطری از یک آچار تخت استفاده کنید. همچنین جهت جلوگیری از اکسید شدن ترمینال‌های متصل به باتری، آن‌ها را با کمک ماده‌ای مخصوص بپوشانید و این ماده را تمیز نگه دارید.

باتری در ژنراتور برق

برای اطمینان از صحت عملکرد باطری، بهتر است درپوش هر کدام از باتری ها را باز و سطح مایع را بررسی کنید. درصورتی که سطح مایع هرکدام از سلول های باتری کم بود، بهتر است کمی آب مقطر اضافه و آن را به میزان مطلوب برسانید. سطح مناسب مایع در سلول باتری، باید حدود یک سانتی‌متر بالاتر از سلول‌ها باشد. بهتر است برای افزایش مایع درون باتری از آب لوله کشی، اسید و یا آب اسیددار استفاده نکنید.

بررسی کلید ژنراتور برق بنزینی و گازی پیش از استارت

بهتر است قبل از هر نوع اقدامی برای استارت زدن موتور برق، کلیدهای فیزیکی آن را بررسی کنید. بهتر است کنترل کنید که سوئیچ قطع جریان برق در حالت Off باشد. علاوه بر آن، دکمه قطع اضطراری نباید به سمت داخل فشرده شده باشد.

پیشگیری ها قبل از استارت ژنراتور یا موتور برق 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا